Technický SEO audit: Jak na to krok za krokem

Průvodce krok za krokem, jak provést technický audit SEO.


Detail webového kódu s ikonami SEO nástrojů.

Jste si jisti technickým stavem svých webových stránek? Ptám se proto, že:

každý den proběhne více než 3,5 miliardy vyhledávání na Googlu a až 99 procent uživatelů zůstane na první stránce.

To znamená, že nezískáváte návštěvnost, pokud se nezobrazujete na první stránce SERP. Zde přichází na řadu technický audit SEO.

Nalezení a oprava technických problémů může zvýšit organickou návštěvnost tím, že stránky budou lépe objevitelné a zlepší se váš rozpočet na procházení stránek.

Můžete také zjistit nefunkční odkazy, optimalizovat pro mobilní zařízení a zrychlit práci. Všechny tyto činnosti pomáhají SEO vašeho webu a podporují jeho viditelnost v SERP. A to si přece přeje každý majitel webových stránek?

Proto vás krok za krokem provedu technickým SEO auditem. Začněme.

Klíčové poznatky

  • Technický audit SEO analyzuje a zlepšuje technické aspekty webu, které ovlivňují jeho viditelnost a výkonnost v hodnocení vyhledávačů. Patří sem nefunkční odkazy, problémy s rychlostí, chyby v kódování a další.

  • Technický audit SEO je nezbytný pro zlepšení viditelnosti na stránkách s výsledky vyhledávání (SERP) a zvýšení celkového dojmu z webu.

  • Technicky správné webové stránky zajišťují pozitivní uživatelskou zkušenost. To může souviset s nárůstem organické návštěvnosti prostřednictvím signálů pro Google.

  • Provedení technického auditu SEO může pomoci zvýšit organickou návštěvnost tím, že se stránky stanou lépe zjistitelnými a zlepší se rozpočet na procházení.

  • Odstranění technických problémů zjištěných při auditu, jako jsou nefunkční odkazy a přívětivost pro mobilní zařízení, může zvýšit rychlost webu a celkovou SEO optimalizaci webu.

Co je technický SEO audit?

Technický SEO audit webu je nezbytnou součástí údržby vašich webových stránek. Zahrnuje vyladění technických prvků vašich webových stránek a zajištění jejich dobré optimalizace pro vyhledávače i uživatele.

Audity se zaměřují na klíčové technické oblasti, které mohou zlepšit výkonnost vašeho webu ve vyhledávačích. Mezi ně patří například rychlost načítání stránek, kanonické značky a značení schémat.

Technická optimalizace pro vyhledávače zahrnuje také zajištění přístupnosti vašich webových stránek pro vyhledávače a uživatele. Pokud má váš web nefunkční odkazy nebo problémy s kódováním, bude mít Google potíže s jeho indexací, což může mít za následek nižší pozice ve vyhledávání.

SEO technické audity webu jsou skvělým způsobem, jak vytvořit realizovatelné plány, jak překonat konkurenci, identifikovat příležitosti v rámci webu, najít a opravit výstupní body a vytvořit lepší zákaznické zkušenosti.

Kromě technického auditu SEO byste měli pravidelně provádět také audity on-page SEO a off-page SEO, Zde je příklad toho, co každý audit zahrnuje.

Pro získání úplného obrazu použijte také audit UX.

Jaké jsou klíčové prvky technického auditu SEO?

Při technickém auditu SEO je třeba se zaměřit na tři klíčové faktory:

  • Indexace, (kdy vyhledávače přidávají vaše stránky do svých databází, aby zobrazovaly relevantní odpovědi na vyhledávací dotazy). Oprava problémů s indexací, jako jsou nesprávná přesměrování a meta tagy, znamená, že se vaše stránky budou s větší pravděpodobností zobrazovat ve vyhledávačích SERP.

  • Core Web Vitals je soubor metrik, které Google používá k určení toho, jak silné je uživatelské prostředí webu, a které zahrnují například rychlost stránky, interaktivitu a vizuální stabilitu.

  • Výkon, neboli jak rychle web běží/načítá důležité sekce. To je klíčové nejen kvůli Core Web Vitals, ale také proto, že případné problémy s výkonem výrazně ovlivňují uživatelský zážitek.

Někdy nebudete mít čas řešit každý problém, proto použijte pravidlo 80/20. Podstata spočívá v tom, že 20 procent vámi vložených prostředků je zodpovědných za 80 procent dosažených výsledků.

Jak provést technický audit stránek SEO

Pokyny pro SEO se neustále mění. Pokaždé, když hlavní vyhledávač významně aktualizuje svůj algoritmus, musí se odborníci na SEO přizpůsobit.

Dobrou zprávou je, že četnost změn v oblasti technického SEO bývá nižší než například u on-page SEO. To však neznamená, že na něm nemusíte pracovat. Jako základ:

  • Zajistěte optimální procházení a indexovatelnost webu.

  • Optimalizujte rychlost a výkon webu na všech zařízeních.

  • Implementujte správnou architekturu webu a strukturu URL

  • Řešení technických chyb a zlepšení celkového stavu webu.

Jste připraveni zjistit, jak provést technický SEO audit webu? Zde je návod, jak postupovat.

1. Prohledejte své webové stránky

První částí technického SEO auditu je ujistit se, že je váš web prohledatelný.

Procházení webových stránek umožňuje vyhledávačům objevit a indexovat obsah vašich webových stránek. Když roboti procházejí vaše webové stránky, analyzují obsah a jeho relevanci a teprve poté se rozhodnou, jak jej zařadit do výsledků vyhledávání.

Audit procházení může na vašich stránkách najít problémy, jako je duplicitní obsah, nefunkční odkazy, problémy s kanonickými značkami, nepropojené stránky a nadměrné přesměrování.

Proto byste měli začít s procházením svých webových stránek dříve, než uděláte cokoli jiného. K procházení můžete použít Ubersuggest nebo nástroje jako ScreamingFrog, Semrush a Ahrefs.

Pokud nepoužíváte nástroj pro technický audit SEO, můžete části webu prohledat také ručně. To si vysvětlíme níže.

2. Proveďte ruční vyhledávání Google

Několik vyhledávání v Googlu vám může ukázat, jak dobře se vaše webové stránky umísťují, když se podíváte na konkrétní stránky, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání. Dozvíte se tak, zda se vaše stránky při vyhledávání podle názvu objeví na prvním místě.

Při analýze výsledků vyhledávání si položte otázku:

  • Kolik vašich stránek se zobrazuje v relevantních výsledcích vyhledávání?

  • Zobrazují se vaše stránky při vyhledávání podle názvu jako první?

  • Kde se vaše stránky celkově objevují ve výsledcích?

To vám pomůže zjistit, kde začít technický audit SEO.

Chcete-li zjistit, které stránky vyhledávače procházejí, můžete použít vyhledávání "site:rootdomain" a zjistit, co se zobrazí. Můžete také použít URL Inspection Tool v Google Search Console, Google Index Checker nebo ScreamingFrog k nalezení kódů 404 pro neindexované stránky.

Poznámka: Příkaz site zobrazí pouze stránky na vašem vlastním webu.

3. Ujistěte se, že je možné prohlížet pouze jednu verzi vašich stránek.

Pokud má váš web více "verzí", vysíláte vyhledávačům smíšené zprávy o tom, jak mají váš web procházet.

Prohlížeče v podstatě nevědí, která z nich je ta správná.

Pokud vyhledávače nevědí, jak váš web zobrazit potenciálním návštěvníkům, bude to mít negativní dopad na vaše umístění v SEO.

Může se jednat například o mobilní verzi a verzi pro stolní počítače, které mezi sebou válčí.

Dalšími důvody, proč mohou existovat dva procházené weby, jsou:

  • Vaše stránky se zaměřují na různá publika. Možná máte oddělené stránky pro místní a mezinárodní zákazníky nebo pro určitý jazyk.

  • Propagujete různé produkty nebo služby a používáte různé značky a marketingové strategie, jako je tento příklad od společnosti Lowe's.

  • Pokud se váš web zhroutí nebo má jiné technické problémy, máte v rámci záložního plánu k dispozici jiný web.

  • Více webů je součástí vaší strategie SEO.

Dobrým způsobem, jak tento problém zvládnout, je zavedení kanonických značek. Kanonická značka je část kódu implementovaná na konkrétní stránce, která ukazuje, že tato stránka je "hlavní kopií" daného obsahu.

4. Provádění technických kontrol SEO na stránce

Zklamávají vás vaše webové stránky? Existuje jediný způsob, jak to zjistit: provést několik technických SEO kontrol, jako jsou nefunkční odkazy, struktura URL, XML sitemapy a neindexované stránky.

Provedením technických kontrol SEO zajistíte, že jste své webové stránky optimalizovali pro vyhledávače a dosáhnete tak lepšího výkonu online. Například kontrola vaší mapy stránek může odhalit stránky, které by mohly chybět nebo být nesprávné. Kontrola chyb při procházení může odhalit důvody, proč se některé stránky vašeho webu nezobrazují ve výsledcích vyhledávání SERP. Pojďme se podívat trochu hlouběji na některé hlavní oblasti, na které je třeba se při kontrolách zaměřit.

Technické značky

Kanonické značky jsme již dříve zmínili jako důležitou položku, kterou je třeba zkontrolovat. Při technické kontrole chcete zkontrolovat stránky, které jste označili jako "kanonické", a ujistit se, že je značka přítomna a neobsahuje žádné chyby.

Vedle toho existují i další technické značky, na které byste si měli během této fáze kontroly dávat pozor. Jedním z nich je například soubor robots.txt. Je to důležité, protože tyto značky říkají vyhledávačům, které stránky na vašem webu mají procházet, a zabraňují tak přetížení webu požadavky vyhledávačů. Technická kontrola SEO pomáhá zajistit, aby byly všechny prioritní stránky v této sekci aktuální.

Abyste usnadnili pro Google analýzu vašeho webu a jeho indexaci pro vyhledávání (pro zvýšení viditelnosti), budete chtít uspořádat obsah stránky s jasnou hierarchií.

V zásadě chcete zajistit, aby umístění stránek dávalo smysl - všechny stránky vašich služeb by měly být například pod záložkou "služby". Ujistěte se, že uživatelé nemusí proklikávat čtyři úrovně stránek, aby našli nejprodávanější produkty. Cílem je, aby Google - a uživatelé - snadno našli informace nebo produkty, které hledají.

Schema markup je kód, který můžete přidat na své webové stránky, abyste pomohli vyhledávačům porozumět jejich obsahu. Má mnoho formátů, například videa, recepty, obrázky, výpisy a recenze.

Je důležitý pro technické SEO, protože pomáhá vyhledávačům vracet relevantnější výsledky na dotazy uživatelů.

Chcete-li zkontrolovat, zda vaše webové stránky obsahují značky schémat, můžete použít nástroj, jako je Structured Data Testing Tool společnosti Google.

5. Správa interních a externích odkazů

Stránky s logickou hierarchií mají lepší hodnocení SEO. Proto je důležité kontrolovat interní a externí odkazy. Pomůže to zajistit, aby se návštěvníci mohli intuitivně pohybovat po vašich stránkách.

Během technického auditu SEO vám nástroje jako Screaming Frog pomohou identifikovat nefunkční odkazy a smyčky přesměrování na vašem webu. Jakmile si jej stáhnete, přidejte svou adresu URL do textového řádku v horní části stránky a klikněte na tlačítko "Start". V tomto příkladu jsem použil web Starbucks.com.

Nástroj poté začne testovat všechny odkazy na webu a poskytne vám výsledky. Výsledky pak můžete filtrovat a zobrazit si konkrétní údaje. Z levého horního menu jsem vybral "Odkazy", kde se zobrazují podrobné informace o stavu odkazů, a z pravého horního menu "Problémy", kde se zobrazují problémy (konkrétní adresy URL se zobrazí v levém okně, když vyberete problém vpravo).

Všechny červeně označené odkazy byste měli změnit, protože tyto slepé uličky mohou mít negativní vliv na technickou optimalizaci pro vyhledávače SEO.

6. Zkontrolujte rychlost webu

Metriky Core Web Vitals společnosti Google měří uživatelskou přívětivost vašeho webu, včetně doby načítání stránek (doba potřebná k úplnému načtení).

Existují tři hlavní metriky:

  • Největší Contentful Paint (doba načítání stránky).

  • Kumulativní posun rozvržení (měření, zda se rozvržení stránky během načítání posouvá, například přesouvání tlačítek).

  • Interakce na další obrázek (měří, jak rychle stránka reaguje na kliknutí, klepnutí a další interakce).

Čím nižší je vaše skóre, tím lépe. Například pro vaše LCP hledáte skóre 2,5.

Doba načítání je kritická, protože může ovlivnit uživatelský zážitek. Řekněme, že máte na svých webových stránkách tlačítko, které se pohybuje, když se na něj uživatelé snaží kliknout.

K pomalému načítání webových stránek mohou přispívat faktory, jako jsou velká videa a obrázky, pomalá odezva serveru, skripty třetích stran a nedostatek mezipaměti.

Ubersuggest může pomoci otestovat rychlost webu. Zde je návod, jak na to:

  • Krok 1: Zadejte adresu URL a klikněte na tlačítko "Hledat".

  • Krok 2: Klikněte na "Audit webu" v levém postranním panelu.

  • Krok 3: Přejděte dolů na položku "Rychlost webu".

7. Využijte své analytické nástroje a porovnejte metriky webu

V tomto kroku zjistíte, zda vaše analytická služba (např. Google Analytics) hlásí živá data metrik.

Pokud ano, víte, že je kód sledovacího zařízení nainstalován správně.

Pokud ne, je třeba kód správně nainstalovat a opravit.

Pokud používáte službu Google Analytics, je kód sledování umístěn nad záhlavím každé webové stránky.

Jakmile máte analytickou službu zprovozněnou, porovnejte metrické údaje s výsledky dřívějšího vyhledávání "site:rootdomain".

Počet stránek zobrazených v metrických údajích by měl být podobný počtu stránek z vyhledávání "site:rootdomain".

Pokud tomu tak není, některé stránky nepřijímají požadavky na procházení správně nebo nemusí být indexovány.

8. Podívejte se na mobilní odezvu svých stránek

Do technického auditu SEO můžete vložit veškeré úsilí světa, ale vše je k ničemu, pokud váš web není přizpůsoben mobilním zařízením.

Mobilní odezva je pro SEO cenná, protože vyhledávače jako Google upřednostňují v SERP weby přívětivé pro mobilní zařízení.

Je to proto, že téměř 59 % celosvětového webového provozu přichází přes mobilní zařízení (a toto číslo roste), a proto se společnost Google přiklonila k tomu, aby 100 % veškerého procházení prováděl mobilní Googlebot. Pokud nemáte web, který by dobře fungoval na mobilních zařízeních, brzdí to vaše úsilí hned od začátku.

Jde o toto: Pokud váš web nefunguje dobře na mobilních zařízeních, nejenže ztrácíte návštěvnost, ale váš web také vypadá špatně pro Google.

Chcete vědět, jak jste na tom?

Malé SEO nástroje, SEOptimer, a Pingdom kontrolují mobilní odezvu vašich stránek.

9. Hledejte problémy s kódem

Během technického auditu SEO téměř jistě najdete problémy s kódováním, jako jsou chybějící nebo nesprávné kanonické značky, špatně implementované značky hreflang a meta tagy.

Naštěstí lze mnohé z těchto problémů snadno odhalit a odstranit.

  • Kontrola pomocí nástroje Screaming Frog odhalí chybějící nebo nesprávné kanonické značky.

  • Prohledávání pomocí webového crawleru nebo Screaming Frog vám také pomůže najít problémy s metadaty nebo k tomu můžete použít službu Google Search Console.

  • Chcete-li najít hreflangové značky, použijte službu Google Search Console a prohlédněte si zprávu International Targeting. Tím odhalíte a upozorníte na chyby. Můžete také použít nástroj pro audit webových stránek nebo procházení webových stránek.

FAQs

Co hledám v technickém auditu SEO?

Při provádění technického auditu SEO byste měli hledat všechny problémy, které brání umístění vašeho webu v SERP. Patří sem věci, které omezují rychlost vašeho webu, a problémy se zabezpečením.

Je rozdíl mezi technickým auditem webu a technickým SEO auditem?

Technický audit webu je široký přehled technického stavu vašeho webu. Technický audit SEO se více zaměřuje na SEO vašeho webu a na to, jak jej můžete zlepšit.

Oba audity jsou důležité pro zajištění toho, aby vaše webové stránky byly zdravé a dobře fungovaly ve vyhledávačích.

Jaké jsou běžné technické problémy SEO?

Mezi běžné technické problémy SEO patří věci, které snižují rychlost webu, včetně:

  • Nekomprimované obrázky

  • Nepoužitý Javascript/HTML/CSS

  • Nezavedená předběžná propojení

Mezi další dobré výchozí body pro technický SEO audit patří problémy s navigací, nefunkční přesměrování nebo neoptimalizované adresy URL.

Závěr

Existují tři aspekty SEO: On-page, off-page a technické SEO.

Nezáleží na tom, jak úžasné je vaše on-page SEO, pokud selžete v technickém SEO.

Stejně tak nebude záležet na tom, jak skvělí jste v off-page SEO, pokud jste příšerní v technických věcech.

Víte proč? Protože bez důkladného přístupu k technickému SEO nemohou vyhledávače procházet vaše webové stránky nebo indexovat vaše stránky, zákazníci se na vašem webu špatně orientují a načítání stránek může trvat příliš dlouho. Ale nenechte se zahltit myšlenkou, že je to "technické" nebo složité. Začněte s velkými, kritickými aspekty popsanými výše a řešte je jeden problém po druhém.

Mohlo by vás zajímat