- autor Redakce
- 09. 07. 2025
Načítáme marketingová moudra
Záměr vyhledávání se snadno definuje, ale hůře se mu skutečně rozumí.
Je to víc než jen kategorie jako informační nebo transakční. Jde o:
O co se někdo snaží v daném okamžiku.
Jak tato akce zapadá do širší cesty.
Jak je tam váš obsah a značka potkají.
Pokud stále uvažujete v lineárních trychtýřích nebo rigidních personách, je čas jít hlouběji.
Než se do toho ponoříme, udělejme krok zpět a položme si několik otázek:
Máte své publikum? Mapu cesty zákazníka? Trychtýře?
A co je důležitější, jsou tyto nástroje stále přesné?
Jsou tak lineární nebo předvídatelné, jak se kdysi zdálo?
Hádám, že nejsou lineární, protože vaše publikum postupuje stejnou cestou pokaždé, když se zapojí do kontaktu s vaší značkou z vyhledávání.
Pokud se nezaměřujete výhradně na značkovou návštěvnost - typicky na návštěvníky z dolní části vyhledávacího kanálu, kteří jsou připraveni ke konverzi -, pravděpodobně vás zajímá záměr vyhledávání v širším měřítku.
Pravděpodobně chápete, jak různá chování souvisejí s obsahem, který vytváříte, a s tématy, na která se zaměřujete.
Tradičně se záměr vyhledávání dělí do několika širokých kategorií.
Vzhledem k rozsahu lidského chování, způsobům, jakými lidé vyhledávají informace, a probíhajícím změnám ve vyhledávání a umělé inteligenci je však důležité neomezovat své myšlení.
V roce 2023 na konferenci MozCon uvedla myšlenková vůdkyně SEO Lily Ray vynikající myšlenku: ve skutečnosti existuje mnohem více záměrů.
Záměry vyhledávání se běžně dělí do čtyř skupin: obchodní, transakční, informační a navigační.
Ty slouží jako čtyři základní záměry vyhledávání a jsou základem toho, jak mnoho SEO definuje vyhledávací akci.
Google klasifikuje komerční záměr jako vyhledávání před transakcí.
Uživatel má v úmyslu koupit produkt nebo službu, ale potřebuje jen trochu přesvědčit. To může zahrnovat vyhledávání, které porovnává vlastnosti podobných produktů.
Když se vyhledávací dotaz shoduje s transakčním záměrem, uživatelé jsou připraveni na nákup a často mají na mysli konkrétní produkt nebo službu.
Informační vyhledávací záměry definují vyhledávací dotazy, které naznačují, že uživatel chce o něčem získat další znalosti.
Navigační záměr věrně odpovídá svému názvu a směruje uživatele na konkrétní stránky. Stránky, které uživatelé vyhledávají, mohou sahat od konkrétní platformy sociálních médií až po adresáře v místním městě.
Rozšíření pro všechny účely
Ačkoli tyto čtyři záměry vyhledávání mohou obecně pokrývat značnou část dotazů, nepředstavují plně způsob, jakým uživatelé vyhledávají.
Někdo, kdo hledá čas začátku filmu v místním kině, se nemusí chovat stejně jako ten, kdo hledá recenze filmů.
Jistě, oba hledají informace o filmu, ale nacházejí se v různých fázích zákaznické cesty.
Rozšíření chápání záměru vyhledávání může pomoci zpřesnit vaše strategie zapojení a marketingu - v konečném důsledku zlepší vaše chápání segmentace publika, relevance, zapojení, viditelnosti a zvýšení konverzí.
Lidé nejčastěji používají vyhledávače pro tyto účely:
Lidé si před nákupem udělají náležitou prověrku.
Zkoumají ceny, specifikace, recenze a další informace o produktech, značkách a prodejcích.
Jakmile je průzkum produktu a přemýšlení o něm dokončeno, vyhledávači ve spodní části trychtýře použijí konkrétní vyhledávání, aby našli přesně ten produkt, který chtějí, často včetně obchodu, ve kterém ho chtějí zakoupit.
Vyhledávače jsou velmi užitečné pro zjištění, která z pěti restaurací s rychlým občerstvením v okruhu dvou kilometrů od vás je nejblíže, má nejlepší recenze a je otevřená.
Nadšenci do různých koníčků, jako je zahradničení, fotografování, vaření a hraní her, používají vyhledávače k nalezení návodů, příruček a komunit souvisejících s jejich zájmy.
Pokud se uživatelé setkají s technickými problémy se zařízeními, softwarem nebo spotřebiči, mohou vyhledat tipy pro řešení problémů, fóra a zdroje podpory, které jim pomohou problémy vyřešit.
Uživatelé, kteří hledají zábavu a zábavu, například hledají aktivity nebo atrakce ve svém městě.
Ať už plánujete cestu k přátelům nebo cestu přes celou zemi, lidé používají vyhledávače k nalezení přesných pokynů, map a dopravních aktualizací v reálném čase, aby se mohli orientovat na svých cestách.
Když se uživatel chce dozvědět nejnovější příběhy nebo místní, národní či mezinárodní zprávy.
Uživatelé mohou zkontrolovat teplotu, zjistit, zda budou později potřebovat deštník, nebo zda si mají připravit záložní plány pro případ, že by na jejich piknik příští víkend pršelo.
Díky vyhledávačům můžete snadno objevovat nové recepty a postupy vaření z amatérských blogů i od světoznámých šéfkuchařů.
Vyhledávače jsou základním nástrojem pro vyhledávání informací na téměř všechna myslitelná témata.
Uživatelé mohou rychle vyhledat relevantní články, webové stránky a zdroje, od historických událostí přes vědecké koncepty až po zajímavé otázky.
Nadšenci do kutilství zde najdou návody, tutoriály a tipy pro různé projekty, jako jsou domácí úpravy, řemeslné práce, zahradničení a opravy.
Než uživatelé vyhledají odbornou radu nebo navštíví lékaře s licencí, mohou si vyhledat své příznaky, aby zjistili, zda jsou na něco alergičtí nebo zda onemocněli smrtelnou chorobou.
Jazykové bariéry se mohou výrazně zmenšit díky nástrojům pro jazykový překlad, které uživatelům umožňují rychle překládat text, fráze nebo celé webové stránky mezi různými jazyky.
Vyhledávače poskytují přístup ke kotacím akcií v reálném čase, finančním zprávám, investičnímu poradenství a zdrojům pro správu osobních financí a investic.
Uchazeči o zaměstnání používají vyhledávače k vyhledávání nabídek práce, průzkumu společností, přístupu ke kariérnímu poradenství a přípravě na pracovní pohovory.
Cestovatelé mohou téměř vše vyřídit přímo z vyhledávačů - vyhledat destinace, lety, pronájem aut a hotely a najít turistické zajímavosti a tipy.
Uživatelé vyhledávají obrázky a videa, aby našli vizuální obsah související s konkrétními tématy, nápady nebo projekty. To zahrnuje vyhledávání stock fotografií, uměleckých děl, memů a videoklipů.
Vyhledávání pomocí obrázků nebylo nikdy tak pokročilé, protože vyhledávače jsou schopny identifikovat květiny, volně žijící zvířata, nábytek, umělecká díla a další věci pomocí pouhého obrázku.
Milovníci hudby mohou objevit novou hudbu nebo si poslechnout píseň, která jim uvízla v hlavě.
Nezáleží na tom, zda uživatelé znají pouze jeden řádek písně, kterou slyšeli v rádiu, nebo znají název a interpreta, vyhledávače jim mohou zobrazit text písně.
Výsledky videa umožňují uživatelům najít filmové upoutávky, hudební videa, výukové programy, recenze, novinové klipy, často bez nutnosti opustit stránku s výsledky vyhledávání.
S přehledy AI v horní části stránek s výsledky vyhledávání a se vznikem diverzifikovaných zdrojů, jak spotřebitelé vyhledávají informace, je mnohem více interaktivity prostřednictvím otázek, kontextu a správného záměru vyhledávače/žadatele o informace.
Kromě toho, kde lidé vyhledávají, se mění i jejich chování.
Musíme držet krok a ujistit se, že nejsme příliš zjednodušující v tom, jak umisťujeme náš obsah a naše odpovědi nebo řešení toho, co hledající hledají.
Záměr vyhledávání je pro SEO klíčový.
Pochopení toho, co a proč někdo hledá, a sladění vaší značky, obsahu a možností zapojení s tím je pro SEO klíčové.
SEO je dost těžké, když máte dobře definovanou cílovou skupinu a skvělou strategii a plán.
Vaše optimalizační úsilí selže, pokud nerozumíte tomu, "co" a "proč" uživatelé při vyhledávání zamýšlejí.
Úplné pochopení a diferencovaný přístup vám pomůže vychovávat někoho v průběhu jeho cesty nebo trychtýře a zároveň vám dá šanci vyprávět příběh vaší značky a dále ho zapojit do procesu.