UX a SEO: Klíč k úspěšným webům

Jak optimalizovat web pro uživatele i vyhledávače a získat náskok před konkurencí.


Žena držící chytrý telefon s responzivní webovou stránkou, zdůrazňující mobilní přizpůsobení a snadnou čitelnost.

Většina společností se snaží poskytovat svým zákazníkům co nejlepší služby - a Google není výjimkou.

Jejími zákazníky jsou uživatelé a jejím produktem jsou výsledky vyhledávání, takže jejím hlavním cílem je poskytovat bezproblémové vyhledávání, které uživatelům pomůže nejen najít přesné informace, ale také se k nim dostat s minimálními obtížemi.

V souladu s tím se algoritmy hodnocení společnosti Google vyvinuly nad rámec pouhé relevance klíčových slov. V současné době hrají při hodnocení ve vyhledávání zásadní roli rychlost stránek, použitelnost pro mobilní zařízení, přístupnost a celkový uživatelský zážitek (UX).

Tento posun vedl k nebývalému propojení UX a SEO.

Optimalizací UX mohou firmy ovlivnit výkonnost SEO a zlepšit tak zapojení uživatelů i viditelnost ve vyhledávání.

Využití UX ke zvýšení SEO

Vyhledávače se stále více zaměřují na uživatele. Ani ten nejpropracovanější obsah a vizuálně úžasný design dnes nezajistí výsledky, pokud vaše webové stránky nesplní očekávání uživatelů.

Stručně řečeno, použitelnost a spokojenost jsou stejně důležité jako kvalita obsahu: Webové stránky, které neposkytují bezproblémové a intuitivní prostředí, budou mít problémy s umístěním a udržením návštěvnosti.

Zde jsou čtyři klasické strategie UX pro zlepšení zážitku z vašich webových stránek a výkonu vyhledávání.

1. Optimalizace rychlosti načítání stránek

Pravděpodobnost, že se uživatel od webové stránky odrazí, se zvyšuje o 32 % s dobou načítání od 1 sekundy do 3 sekund. Uživatelé očekávají okamžitý přístup k informacím. Pomalu se načítající webové stránky vytvářejí zbytečné tření a vedou k frustraci a vysoké míře opuštění.

Rychlost stránky není jen hlediskem UX - je to rozhodující faktor hodnocení. Google dává přednost stránkám, které se načítají rychle, protože zvyšují uživatelský komfort a udržují návštěvníky zaujaté.

Chcete-li si udržet konkurenceschopnost v žebříčcích vyhledávání, musí být vaše webové stránky optimalizovány pro rychlost, což zajistí bezproblémový zážitek a minimální dobu načítání.

Zde je několik způsobů, jak můžete optimalizovat rychlost načítání svých webových stránek:

  • Optimalizujte a komprimujte všechny obrázky.

  • Vyčistěte přebujelý kód a zkomprimujte jej pomocí nástrojů pro miniaturizaci.

  • Aktivujte ukládání do mezipaměti prohlížeče.

  • Implementujte líné načítání.

  • Zvažte použití sítí CDN ke snížení latence.

  • Pokud nic nepomůže, zkuste změnit hostitele.

Optimalizace JavaScriptu a CSS, používání předem načtených písem a komprese obrázků pomohly jedné IT společnosti zvýšit rychlost načítání o 300 %.

Pokud se potýkáte s pomalým načítáním webových stránek, vyzkoušejte výše uvedené osvědčené postupy. Možná pro váš web udělají zázraky.

2. Zaměření na záměr vyhledávání

Přizpůsobení se záměru vyhledávání jde nad rámec zlepšování pozic - zvyšuje spokojenost uživatelů tím, že jim poskytuje přesně ty informace, které hledají.

Přizpůsobením obsahu očekáváním uživatelů vytvoříte relevantnější a poutavější prostředí, které udrží návštěvníky na webu déle a zvýší pravděpodobnost konverze.

Expert na SEO Brian Dean optimalizoval jeden ze svých příspěvků na blogu tak, aby lépe odpovídal záměru vyhledávání, což vedlo k výraznému zvýšení hodnocení. To, co kdysi uvízlo na druhé stránce, se vyšplhalo na nejvyšší organickou pozici ve službě Google, což dokazuje silný dopad optimalizace řízené záměrem.

Jak můžete optimalizovat podle záměru vyhledávání?

  • Podívejte se na cílové klíčové slovo a zjistěte, jaký typ obsahu se umisťuje ve výsledcích. Je to příspěvek na blogu, video nebo produktová stránka? Toto vyhledávání vám poskytne představu o typu obsahu.

  • Podívejte se na formát obsahu. Je to příspěvek typu "jak na to", seznam, dlouhé a podrobné video nebo krátké video?

  • Projděte si nejlépe hodnocený obsah a podívejte se na podtémata, která obsahuje.

  • Upravte vstupní stránku podle svých zjištění a zajistěte, aby váš obsah odpovídal záměru vyhledávání.

3. Vytvořte intuitivní navigaci na svých webových stránkách

Plných 94 % uživatelů uvádí, že nejdůležitější funkcí webových stránek je snadná navigace.

Přehledná, jednoduchá a logická navigace na webových stránkách usnadňuje uživatelům cestu z bodu A do bodu B. Pomáhá jim snadno najít to, co hledají, a zvyšuje spokojenost s poskytováním pozitivních zkušeností.

Jedna platforma pro správu tvůrců měla softwarové rozhraní, které bylo pro uživatele příliš matoucí. Několik jednoduchých navigačních změn usnadnilo navigaci v platformě a celkově ji učinilo uživatelsky přívětivější - a zvýšilo nalezitelnost tvůrců o 30 %.

Webové stránky s přehlednou a logickou strukturou jsou snadněji procházeny i roboty vyhledávačů.

Zde se dozvíte, jak můžete usnadnit navigaci na svých webových stránkách:

  • Zavedete pravidlo tří kliknutí: Uživatel by měl být schopen najít vše, co hledá, na tři kliknutí.

  • Srovnejte nabídku s cestou uživatele a seskupte podobné stránky, abyste nabídli přehledný zážitek.

  • Nabídněte robustní funkci vyhledávání.

  • Poskytněte jasné CTA, které uživatele navedou k další akci.

  • Používejte drobečkovou navigaci.

  • Propojte logo s domovskou stránkou.

  • Pokračujte v testování variant navigace webu, abyste odhalili oblasti, které je třeba zlepšit, a pokračujte v optimalizaci.

4. Mějte na paměti optimalizaci pro mobilní zařízení

Neuvěřitelných 96 % celosvětové digitální populace používá k připojení k internetu mobilní zařízení. A lidé, kteří mají s mobilním zařízením negativní zkušenost, o 62 % méně často nakupují.

Webové stránky vhodné pro mobilní zařízení už nejsou volitelné - jsou nezbytné.

Optimalizace pro mobilní zařízení zlepšuje uživatelský zážitek na všech zařízeních a zároveň přímo ovlivňuje pozice ve vyhledávání.

Díky indexaci Google mobile-first hrozí, že webové stránky, které nejsou optimalizovány pro mobilní zařízení, budou ve výsledcích vyhledávání hůře viditelné. Implementace responzivního designu zajišťuje bezproblémové používání, zlepšuje zapojení a posiluje celkovou výkonnost SEO.

U jedné firmy poskytující finanční služby došlo k 459% nárůstu mobilních relací z organických kanálů a 239% nárůstu mobilních organických konverzí poté, co spustila nový responzivní web s optimalizovanými obrázky a zvýšenou rychlostí načítání stránek.

Optimalizace webových stránek pro mobilní zařízení:

  • Zvažte použití responzivního designu. Google ho doporučuje.

  • Komprimujte všechny obrázky a optimalizujte rychlost načítání webu.

  • Vytvořte design vhodný pro mobilní zařízení s jednoduchou navigací, velkými tlačítky a velkým množstvím bílého prostoru.

  • Pomocí značek schémat zajistěte bohaté výňatky a maximalizujte viditelnost v mobilním vyhledávači SERP.

  • Usnadněte čtení obsahu. Používejte kratší věty a menší odstavce. Rozdělte obsah pomocí obrázků, GIFů, odrážek atd.

Vyhrajte s UX

Vytvoření webu zaměřeného na uživatele, který je intuitivní vůči jeho výzvám a podle toho se přizpůsobuje, aby poskytoval pozitivní zážitek, je strategií číslo 1, jak dosáhnout velkého úspěchu v oblasti vyhledávačů.

Proto se nyní velmi výrazně překrývají osvědčené osvědčené postupy SEO a některé klasické strategie UX.

Optimalizace rychlosti načítání stránek, přizpůsobení se záměru vyhledávání, jednoduchá navigace, přístupnost a optimalizace pro mobilní zařízení jsou klasické strategie UX. Jejich efektivní provádění nejen zlepšuje uživatelskou zkušenost, ale také zvyšuje hodnocení, čímž zvyšuje viditelnost a organickou návštěvnost.


Mohlo by vás zajímat

Roboti pracující s grafy, symbolizující automatizované biddingové strategie v Google Ads.
  • autor Redakce
  • 18. 06. 2025
Cílené CPA: Revoluce v Google Ads