- by autor neznámý
- 13. 04. 2025
Načítáme marketingová moudra
Kouzlo příběhů je nepopiratelné. Od prvních slov "Bylo nebylo" příběhy uchvacují, inspirují a motivují.
Ať už jste zkušený prodejce uzavírající obchod, marketér připravující přesvědčivou kampaň nebo začínající podnikatel, který poprvé usiluje o financování, vyprávění příběhů může být vaší tajnou zbraní.
Rozdělení jakéhokoli tématu na stravitelné části a jeho podání v podobě přesvědčivého vyprávění pomůže vašemu publiku pochopit vaše sdělení, zapamatovat si ho a navázat s vámi kontakt na hlubší, emocionální úrovni.
Před vytvořením poutavého příběhu je důležité porozumět svému publiku.
Představte si, že budete batolatům vykládat o finančních titulcích - zaručeně je to uspí! Ale dobře vybraná pohádka před spaním, která je vezme na dobrodružnou výpravu? To je naprosté kouzlo! Tajemství spočívá v tom, že svůj příběh přizpůsobíte tak, aby rezonoval s posluchači.
Chcete-li navázat spojení, vytvořte příběh, díky němuž se posluchači budou cítit srozumitelně a který bude souviset s jejich potřebami, hodnotami nebo zájmy.
Začněte se základními údaji, jako je věk, pohlaví, vzdělání a výše příjmu. Poté svůj průzkum rozšiřte o faktory, jako je místo bydliště, koníčky, navštěvované školy, politická příslušnost a oblíbené sportovní týmy. Pokud se například zaměřujete na ženu v důchodu, která má ráda život na předměstí a pickleball, spleťte příběh o dvou soupeřích, kteří se "volejbalově" přetahují o vítězství, a okamžitě se spojte s její vášní.
Pomocí relevantního jazyka a odkazů můžete vytvořit příběh, který ukáže, že svému publiku rozumíte, a bez problémů předvedete, jak váš produkt na trhu vyniká.
Dalším tipem je zeptat se: "Co mé publikum potřebuje slyšet?". Snadno se stane, že se do svého nového produktu nebo služby tak zamilujeme, že se zapomeneme zeptat, zda je naše sdělení pro naše posluchače užitečné. Jakmile pochopíte své publikum, vžijte se do jeho situace a zkuste se podívat na svět jeho očima.
To vám umožní vytvořit příběh, který bude souznít s jejich osobností a umožní vám navázat hlubší kontakt.
Skvělé příběhy zaujmou publikum tím, že ho vezmou na cestu s jasným začátkem, středem a koncem. V souvislosti s vaším produktem nebo službou přemýšlejte o tom, kde se vaši zákazníci nacházejí, než váš produkt nebo službu najdou, co se stane, když ho najdou, a jak se v důsledku toho změní jejich život.
Mnoho podniků přemýšlí o tom, jak něco funguje, ale nedokážou se zamyslet nad tím, co to pro jejich zákazníky skutečně znamená. Jaký dopad má úspora času nebo bezpečnost, kterou váš produkt nabízí? Opravdu prodáváte posílení a klid? Když jim vysvětlíte, jak váš produkt nebo služba funguje, a zároveň jim přiblížíte, jak změní jejich život, může jim to pomoci.
Použití vyprávěcího oblouku se začátkem, středem a koncem udržuje posluchače v napětí a investuje do výsledku. Zároveň poskytuje informace způsobem, který je pro posluchače zajímavý a zapamatovatelný, takže si je budou pamatovat ještě dlouho poté, co svůj příběh odvyprávíte.
Z našich zkušeností vyplývají tři běžné typy příběhů, které jsou relevantní pro většinu firem a silně rezonují:
Hrdinský příběh se zaměřuje na to, jak váš produkt nebo služba řeší nějaký problém. Díky tomu, že vaše řešení pomáhá posílit postavení vašich zákazníků, stávají se hrdiny ve svém úkolu a překonávají překážky, které jim kdysi bránily v dosažení jejich cílů. To je pravděpodobně nejčastější forma příběhu podnikatelů, ať už vytváříte IT řešení, opravujete automobily nebo pomáháte sportovcům překonávat nové rekordy. Vidíme problém a pak najdeme řešení, které pomůže našim zákazníkům.
Hororový příběh upozorňuje na negativní důsledky nečinnosti a ukazuje, co se může stát, pokud diváci nebudou jednat. V některých případech si zákazníci nemusí být hrozby vědomi, v jiných jsou si vědomi, ale potřebují pomoc při hledání řešení.
Láskyplný příběh je vyprávění "šťastně až do smrti", které zdůrazňuje pozitivní pocity spojené s vaším produktem, jako je radost ze spojení s přáteli na sociálních médiích nebo zábava při hraní her. Na rozdíl od hrdinského příběhu se zaměřuje na to, abyste svým zákazníkům poskytli nové příležitosti, které rozšíří jejich život. Jde méně o řešení problému a více o to, aby se jejich život zlepšil. Ne že by jejich život byl předtím špatný, ale kdo by nechtěl trochu romantiky, aby byl život ještě lepší?
Pokud si nejste jisti, kde začít, zvažte použití těchto typů příběhů, abyste si zjednodušili proces tvorby zápletky, postav a prostředí. Tyto modely vám mohou pomoci, ať už se zaměřujete na rozvoj podnikání, nebo na předkládání příběhů investorům. Když potenciální zákazníci nebo investoři pochopí vaši hlavní nabídku hodnoty, je pravděpodobnější, že řeknou ano tomu, co prodáváte.
Jste-li například společnost poskytující software jako službu (SaaS), patříte s největší pravděpodobností do kategorie hrdinský příběh; budete chtít vylíčit stávající stav nebo problém jako padoucha, který ohrožuje zákazníkův "neocenitelný čas a peníze". Váš produkt se stane nástrojem, který zákazníkovi - hrdinovi - umožní zachránit situaci.
Pokud podnikáte v oblasti zabezpečení nebo prodáváte antivirový software, zamyslete se nad tím, co by se mohlo pokazit a jak vaše řešení zabrání tomu, aby k "hororovému příběhu" došlo. Pokud prodáváte zařízení nebo nápoj pro dospělé, zaměřte se na to, jak produkt zlepšuje život a "romantizuje" jejich život.
Filmaři zaujmou diváky nejen slovy. Využívají bohatou mozaiku vizuálních efektů, zvuků a hudby. Podnikatelé a marketéři mohou použít stejné nástroje, aby oživili příběh své značky. Jaké snímky a videa můžete použít ke sdílení svého příběhu nebo pitch decku? Pokud do vašeho podniku přicházejí zákazníci, co jim sdělí osvětlení, hudba a design?
Nejlepší podnikatelé mají víc než jen skvělý nápad a výklad. Jsou také mistry vypravěči - nebo si je najímají!
Známé indiánské přísloví říká: "Ti, kdo vyprávějí příběhy, vládnou světu." V podnikání si ti, kteří vyprávějí nejlepší příběhy, podmaní svá odvětví.
Učením se od vypravěčů mohou podnikatelé, marketéři a prodejci odlišit své firmy.
Ať už jde o vytváření přesvědčivých příběhů o značce, budování emocionálních vazeb nebo navrhování cest, které upoutají pozornost zákazníků, techniky vyprávění příběhů vás mohou připravit na vytvoření obchodního příběhu plného úspěchu... abyste mohli žít "šťastně až do smrti".