- by autor neznámý
- 14. 04. 2025
Načítáme marketingová moudra
Přečtěte si všechny prvky úspěšné analýzy konkurence a zjistěte, jak ji můžete použít k hodnocení jakéhokoli webu v jakémkoli odvětví.
Analýza konkurence je v SEO jedním z nejdůležitějších kroků, které je třeba provést před nastavením strategie SEO.
Tato analýza se hlouběji zabývá odkazy, klíčovými slovy, obsahem a on-site SEO vaší konkurence, abyste zjistili, čím se vyznačuje.
Provedením analýzy konkurence zjistíte, jak na tom jste a co musíte udělat, abyste se posunuli vpřed.
Pokud v rámci počátečního procesu zjišťování SEO neprovedete analýzu konkurence, vaše strategie SEO pravděpodobně nepřinese očekávané výsledky.
Letíte naslepo a snažíte se šípem zasáhnout prázdný cíl.
Analýza konkurence vám napoví následující věci:
techniky, které ve vašem oboru skutečně fungují.
Která klíčová slova sleduje vaše konkurence.
Co dělá vaše konkurence pro odkazy.
Co dělá vaše konkurence pro obsah.
Co dělají pro on-page SEO.
Slabé stránky strategie SEO vaší konkurence.
Jak byste měli realizovat úkoly SEO v budoucnu.
Co musíte udělat, abyste tyto konkurenty porazili.
Chcete-li provést účinnou analýzu konkurence, měli byste analyzovat tři oblasti, které mají největší význam pro posun: technické SEO, obsah a odkazy.
Pojďme se podrobněji podívat na prvky úspěšné analýzy konkurence a na to, jak je můžete využít a aplikovat bez ohledu na to, v jakém odvětví působíte.
Abyste porazili konkurenci, proti které stojíte, musíte posoudit věci, které ve vašem odvětví skutečně fungují.
Co to vlastně znamená?
Vaše konkurence, aby se dostala na první místo v Googlu, bude implementovat robustní SEO strategii, aby se dostala na první místo. Bude mít odkazy, obsah a procházené webové stránky.
Ve většině případů však může mít jeden nebo více těchto případů nedostatky v implementaci.
A právě o to vám jde: zjistit, jaké jsou slabiny vaší konkurence a jak je využít, aby vaše webové stránky dosáhly plného potenciálu v SERP (stránky s výsledky vyhledávání).
Vaším cílem musí být také vyhodnotit, co ve vašem oboru skutečně funguje.
Například: jako majitel firmy si můžete myslet, že chcete porazit obchod v ulici, který prodává stejné modré widgety jako vy.
Tím však omezujete sami sebe.
Pokud se omezíte na jediného konkurenta, přehlédnete les pro stromy a budete se divit, proč vaše strategie SEO není tak silná, jak jste si mysleli, když jste s ní začínali.
Obchod o ulici dál má ještě užší myšlení než vy.
Chtějí porazit svého strýčka Sala, který má obchod specializovaný na červené widgety.
Červené widgety jsou sice na hony vzdálené modrým widgetům, ale přesto spolu do jisté míry souvisejí.
Vidíte chybu v této strategii?
Takto krátkozraký přístup povede pouze k tomu, že porazíte konkurenta, kterého chcete porazit a který má ještě užší strategii než vy.
Místo toho se musíte zaměřit na širší trh, najít klíčová slova, která přivádějí návštěvnost na webové stránky vašich konkurentů, a analyzovat, co dělají, aby dosáhli nejvyšší pozice v SERP.
Změna zaměření na širší přístup vám poslouží pouze k vytvoření ještě lepší sítě pro zachycení této návštěvnosti, která změní váš celkový pohled na SEO.
A teprve změna na širší přístup vám skutečně umožní poznat, co ve vašem oboru skutečně funguje, a zároveň tyto techniky správně přizpůsobit více, než jste si původně představovali, a to i v případě, že se to změní díky analýze konkurence.
To je také důvod, proč je vytvoření hloubkové analýzy konkurence důležitou součástí každé strategie SEO. Právě tato hloubka vám pomůže při rozhodování o každém dalším bodu SEO.
Ujasněme si jednu věc: provedení analýzy konkurence není hádání.
Místo toho je tato analýza založena na osvědčených a pravdivých faktorech SEO.
Právě tyto faktory při správné analýze rozhodnou o vašem úspěchu.
Při správné analýze konkurence lze tyto faktory ještě více upravit a zdokonalit, abyste dosáhli požadovaných pozic.
Pokud však analýza konkurence vynechá kritické faktory, můžete být náchylní k pouhému "odhadu".
Tomu byste se chtěli zcela vyhnout.
Odhad je v pořádku, pokud se svou analýzou nesnažíte klientovi vydělat peníze. Při provádění těchto analýz se však vyvarujte odhadů na základě minulých zkušeností.
Když se budete zabývat analýzami konkurence, můžete narazit na několik termínů.
Patří mezi ně analýzy mezer v klíčových slovech a mezer v obsahu.
Když bylo SEO mladé, na začátku roku 2000, mohli jste si vystačit s téměř minimální analýzou konkurence.
Stačilo zapojit několik klíčových slov, zjistit, zda trh není příliš nasycený, provést povrchovou kontrolu obsahu a rázem jste mohli podle potřeby upravit svou strategii SEO.
Věci se však změnily a jsou složitější než dříve.
Vstupte do analýzy mezer v obsahu a mezer v klíčových slovech.
Při analýze mezer v obsahu se snažíte zjistit, zda má váš obsah následující atributy:
Je zastaralý.
Nepokrývá toto téma do hloubky.
Podobných stránek na toto téma je příliš mnoho a potřebují více jedinečnosti a odlišení.
Váš obsah je pro většinu čtenářů těžko čitelný.
Tím, že se důkladně podíváte na to, co je k dispozici ve srovnání s tím, co máte na svých stránkách, budete připraveni napsat lepší obsah, než jaký má některý z vašich konkurentů.
Tím také získáte pozici autority v daném tématu a díky tomu budete moci dosáhnout lepších sdílení na sociálních sítích.
Analýza mezer mezi klíčovými slovy vám pomůže odhalit klíčová slova, která jsou schopna přivést návštěvnost na vaše stránky, a to na základě údajů vašich konkurentů.
Pomocí této analýzy mezer můžete vytěžit příležitosti pro klíčová slova, která jsou cenná a která vám možná unikají.
Kromě toho můžete najít nové zákazníky tím, že zjistíte, jaké otázky si kladou i oni, když zkoumají témata, která je zajímají.
Odhalení těchto nedostatků ve vaší strategii pro klíčová slova vám pomůže najít způsoby, jak porazit konkurenci a předstihnout ji v SERP.
V této části analýzy je velmi důležité zjistit, co pro odkazy dělá vaše konkurence.
Pomocí databází Majestic nebo Ahrefs můžete připojit webové stránky svých konkurentů a zjistit, jak přesně vypadá jejich odkazový profil podle těchto databází.
Upozorňujeme však, že se jedná o menší výsek webu a při jejich samostatném použití si pravděpodobně nevytvoříte úplný obrázek.
Existuje několik věcí, které budete chtít zjistit o profilech odkazů vaší konkurence, včetně:
Kolik odkazů mají.
Nějaká celková historie zpětných odkazů.
Jakékoli skvělé odkazy jako .gov, .edus, .orgs atd.
Jakýkoli vynikající obsah, který tyto odkazy generuje.
Podrobným prozkoumáním výše uvedených informací je možné zjistit, co přesně dělají pro získání předních pozic v SERP.
Žádná hloubková externí analýza konkurence vám nedokáže přesně říci, co a kdy bylo v celkové strategii SEO konkurenta dokončeno.
Můžete sice získat obecnou představu, ale obvykle není možné získat rentgenový pohled na to, co dělají.
Kdybychom to dokázali, byl bych na jachtě za milion dolarů každý měsíc v roce.
Co ale umí, je říct vám, jak byly věci na webu provedeny, od jejich implementace a on-site SEO až po následné výsledky.
To je další rozměr analýzy konkurence, který je velmi důležité znát: Jaké součásti strategie SEO vaší konkurence byly implementovány?
Znáte-li první podrobnosti, můžete kvalifikovaně odhadnout pořadí implementace.
Například pro provádění linkbuildingu je nutné mít spuštěnou stránku. Další příklad: před provedením on-page SEO musíte provést průzkum klíčových slov, abyste se na tato klíčová slova mohli zaměřit.
Pokud obecně víte, jaká posloupnost optimalizačních úkolů se kam hodí, můžete si tuto část poskládat pomocí poučných odhadů, když budete implementovat specifika z analýzy konkurence.
Smyslem hry je porazit konkurenci na první stránce SERP, ne nutně porazit samotný algoritmus.
Jak vidíte, analýza konkurence zohledňující tři základní prvky skvělého SEO může znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem.
Podrobným zkoumáním obsahu, odkazů a technického SEO budete moci odpovídajícím způsobem vyladit a upravit položky SEO vlastního webu.
Tento výzkum vytváří velkou propast znalostí, které můžete využít v jakékoli fázi projektu, od počáteční fáze zjišťování až po závěrečnou realizaci a podávání zpráv.
Navíc vám dává možnost provést srovnání mezi vámi a vaší konkurencí.
Pomůže vám také vymyslet způsob, jak překonat konkurenci v daném prostoru.
Když se zdokonalíte v analýze konkurence, budete dobře vybaveni pro hodnocení jakéhokoli webu v jakémkoli odvětví.
Tato schopnost vám pomůže uspět tam, kde vaši konkurenti selhávají - tím, že využijete slabé stránky jejich strategie SEO a proměníte je ve své silné stránky.
Zde se analýza a využití těchto slabých stránek může stát silným přínosem pro vaši strategii SEO.