Virtuální realita: Nová éra marketingu začala

Prozkoumejte, jak pohlcující zážitky, B2B aplikace a nové formy reklamy definují úspěch značek v metaverse.


Obchodník využívá virtuální realitu k prohlídce automobilu ve virtuálním showroomu, příklad B2B využití VR.

Virtuální realita (VR) je trh v hodnotě 14,84 miliardy dolarů a stále se zvětšuje.

Společnost Meta nedávno vydala prototypy náhlavní soupravy VR pro svůj dlouho proklamovaný virtuální "Metaverse". Apple nabíral hollywoodské režiséry, aby vytvořili videoobsah pro jeho náhlavní soupravu VR nedávno uvedenou na trh. Společnost ByteDance ze skupiny TikTok připravuje investice do VR. A debata už začala i o rozhodnutí společnosti Meta zpoplatnit aplikace pro VR.

Je těžké přehlédnout příliv technologií, které se stále více přibližují virtuální realitě. Brzy bude chtít svůj podíl ve hře získat většina velkých technologických společností a dokonce i menší hráči. Stejně jako po splasknutí bubliny dot-com, explozi sociálních médií a nástupu OTT streamingu budou muset značky přizpůsobit svou reklamu virtuální realitě.

Reklama a marketing budují značky především vytvářením "mentální dostupnosti" neboli pravděpodobnosti, že si cílový zákazník bude schopen zapamatovat vaši značku a produkt v okamžiku prodeje nebo rozhodování.

Mentální dostupnost závisí na dosahu, četnosti a významu.

Značky musí zvážit, jak široký je dosah jejich publika, protože se ukázalo, že být viděn více lidmi je účinnější než přesné zacílení. Virtuální realita a virtuální světy rozšiřují publikum značky. Další prvky ve virtuální realitě a virtuálních světech znamenají vyšší frekvenci interakcí a více expozic na jednoho člena publika znamená vyšší mentální dostupnost.

Z těchto důvodů si lze výraznost v souvislosti s reklamou ve virtuální realitě představit jako relevanci plus upoutání pozornosti. Pokud na vás spadne strom a vy si toho nevšimnete, jste přesto placatí? Jste-li na nějakém místě, skutečném nebo virtuálním, a je tam reklama, ale neupoutá vaši pozornost, měla nějaký účinek?

Ve třech rozměrech - pohybu, pravidlech interakce a novosti virtuálního prostoru - je pravděpodobné, že snášenlivost bude velmi vysoká, a je načase, aby toho marketéři začali využívat.

Virtuální realita a chování zákazníků

Život je trojrozměrný (nebo čtyřrozměrný, pokud započítáte i čas) interaktivní, pohlcující zážitek. Cílové skupiny se vyvinuly tak, aby se v tomto prostředí učily zážitkově. Většina dosavadní reklamy se musela spoléhat na média, která teleskopicky zužují zážitek na jeden nebo dva smysly a rozměry.

Ačkoli představivost dokáže z omezených smyslových informací vytvořit plnohodnotnou realitu (vzpomeňte si na rodiny sedící večer u rádia před érou televize), větší pohlcení je emocionálnější a větší "reálnost" je přesvědčivější. Reklama ve virtuálních světech a prostřednictvím virtuální reality by tedy měla být tou nejsilnější reklamou, jaká kdy byla vynalezena.

Reklamní a marketingové kampaně ve virtuálním světě mohou být od konvenčních až po zcela netradiční. Značky se mohou rozhodnout pro bilboardy virtuální reality ve videohrách nebo pro okamžité virtuální zkoušení oblečení a nábytku.

Nebo by společnosti mohly jít ještě dál a vytvořit reklamní nebo marketingové kampaně, které by byly celým 360° zážitkem. Představte si: Místo reklamy na Geico před vámi živě vystoupí Geico Gecko a podá vám ruku. Možnosti jsou nekonečné.

Takové změny v reklamě vedou k tomu, že si zákazníci značky osvojí nové chování, včetně věrnosti značce, což - jak reklama často je nebo by měla být - je proces změny chování. Změna chování je pak hnacím motorem osobní motivace k úspěchu a podnětem k tomu, abychom něco udělali ve chvílích, které jsou pro naše individuální já nejdůležitější.

Virtuální realita má potenciál zvýšit motivaci i hybnost značek tím, že zvýší emocionální dopad reklamních a marketingových zážitků a usnadní a zjednoduší interakce s obsluhovanými osobami.

Virtuální realita nekončí u působivé reklamní nebo marketingové kampaně. Díky tomu všemu se virtuální realita a virtuální světy stávají endemickou součástí B2B prodeje, podobně jako skutečné události, ale s potenciálem obrovského dosahu a rozsahu.

Vezměme si například 360° výstavní plochu nebo virtuální setkání s obchodními zástupci, kteří vás provedou nákupním procesem. Představte si, že byste si mohli vyzkoušet jízdu v autě, aniž byste museli opustit svůj gauč, nebo si zahrát na novou kytaru, aniž byste si ji museli koupit.

Tyto vize přitom nejsou vzdálenou hudbou budoucnosti. Mnoho předních světových značek již dnes aktivně využívá potenciál virtuálních světů k posílení své pozice. Od virtuálních showroomů, kde si zákazníci díky značkám jako IKEA mohou umístit nábytek přímo do svého obývacího pokoje, až po luxusní módní domy typu Gucci, které v metaverse platformě Roblox budují celé virtuální světy a nabízejí digitální kolekce. Automobilky jako Audi či BMW umožňují zájemcům absolvovat testovací jízdy ve VR, čímž radikálně mění proces nákupního rozhodování. Nesmíme zapomenout ani na masivní koncerty v platformách jako Fortnite, kde hudební hvězdy ve spolupráci se sponzory oslovují miliony fanoušků v rámci jedinečného pohlcujícího zážitku, který dalece přesahuje možnosti tradiční reklamy. Tyto reálné příklady dokazují, že virtuální realita již není pouhým konceptem, ale mocným nástrojem pro budování značky, prodej a interakci se zákazníky.

Reklama a marketing jdou často ruku v ruce s prodejem. U virtuální reality tomu není jinak. Virtuální realita a virtuální světy otevírají zcela novou škálu nápadů a mohou změnit náš pohled na prodej jako službu.

Virtuální realita a školení

Virtuální realita se již používá pro zážitkový výcvik v situacích, kdy jde o život: například pro letecké piloty a policisty.

Školení s virtuální realitou nás může posunout o krok dál a má potenciál způsobit revoluci i ve školení klientů.

Představte si svět, kde je zákaznická podpora lepší částečně proto, že reklama a marketing jsou propojeny prostřednictvím virtuálních světů - například značkové kanceláře pro zákaznickou podporu v prostoru virtuální reality, kam mohou zákazníci vstoupit. Značky by také mohly rozšířit školení zákaznické podpory na virtuální realitu a zaujmout praktičtější přístup, aby zástupci vždy věděli, co dělají, a měli vždy nástroje k úspěchu.

To vše by nejen zlepšilo život těm, kteří pracují v zákaznické podpoře, ale také by zvýšilo celkovou hodnotu, kterou spotřebitelé vidí v nabídce zákaznických služeb dané značky.

Značky a virtuální realita v budoucnosti

Virtuální realita je budoucnost. Pro úspěch značky budou muset společnosti vědět, jak jedinečným způsobem využít virtuální realitu a virtuální světy. Za deset let bychom mohli upustit od reklam a nahradit je virtuálním plácáním, billboardy by mohly být plně digitální a schůzky by se mohly odehrávat v konferenční místnosti 360 Web.

Stejně jako při vzestupu digitálního marketingu budou muset značky udržet tempo a naskočit na další velký krok. V některých ohledech to může být právě VR. Takže, značky a agentury: je nejvyšší čas začít roztáčet virtuální motory a využít neomezený trh, kterým je virtuální realita a virtuální světy.


Mohlo by vás zajímat