- autor Redakce
- 16. 07. 2025
Načítáme marketingová moudra
Máte je na mušce. Chtějí se přihlásit do vašeho e-mailového seznamu. (Ano, skutečně od vás chtějí dostávat informace!) Uživatel je na vašich stránkách a provedl ono důležité kliknutí na Odebírat. Za pár vteřin budete mít dalšího potenciálního zákazníka a pak... se zastaví.
Odejdou a už se nikdy nevrátí, protože je to odradilo. Proč? Co se stalo?
Je to nemoc, která trápí obchodníky už léta. Dokonce i já jsem se s ní potýkal ve svém dřívějším životě sportovního marketéra. Říká se tomu TMI-tis, zkratka pro Too Much Information-itis (nemoc z příliš mnoha informací). Nejste však sami, takže se nebojte. Přečtěte si, co vám pomůže vyléčit vaše neduhy e-mailového marketingu.
Začíná to jednoduše. Nastavujete pole pro e-mailový registrační formulář a místo toho, abyste se chopili jen základních informací, začnete bloudit. Co kdybych dostal všechny informace, které chci, dopředu? To by mi ušetřilo tolik času!
Takže to začíná: jméno, adresa, číslo domů, číslo do práce, číslo mobilu, oblíbená kapela, oblíbená stanice, oblíbený tým. Jistě, nevyžadujete, aby byla všechna pole vyplněna, ale když už tam jsou, proč jim to nenabídnout, že?
Jediné, co vám chtěli poskytnout, byla e-mailová adresa, ale místo toho se koncoví uživatelé dívají na formulář srovnatelný s vládním dotazníkem.
Nakonec se proces, který vytvoříte, zhorší natolik, že člověk pokoušející se o registraci ani nenajde, kam zadat e-mailovou adresu, což byl jediný důvod, proč na začátku kliknul. Je frustrovaný, okno prohlížeče se zavře a během několika sekund jste přišli o potenciální přírůstek do seznamu, protože vás postihlo TMI-tis: Byli jste chamtiví.
Pojďme k jádru toho, o co se snažíte: shromažďovat e-maily od někoho, kdo chce zůstat v kontaktu s vaší společností nebo klientem. Pokusili se vás zaujmout tím, že se rozhodli poskytnout vám svou adresu, takže jste již dosáhli svého cíle. Zastavte se právě zde.
I když je lákavé předpokládat, že vám v této kritické fázi budou ochotni poskytnout všechny možné informace, zeptejte se sami sebe, co s těmito informacemi uděláte, až je získáte. Má to nějaký bezprostřední účel a plán, nebo je získáváte "jen tak"? Pokud s odpovědí na tuto otázku vůbec váháte, pak byste se měli ptát jen na základní údaje: jméno/příjmení, e-mail a poštovní směrovací číslo. Díky tomu budete vědět, kdo je vlastníkem e-mailu, jak ho kontaktovat a odkud je.
Pokud však tyto informace skutečně potřebujete ihned, doporučuji postupovat jiným způsobem.
Ve většině případů pravděpodobně získáte tyto velmi žádané demografické a psychografické údaje jen díky chytrému marketingu. Vyzkoušejte iniciativu cíleného sběru dat pro svůj seznam a zajistěte si informace pro možnost vyhrát něco vysoce hodnotného. Můžete provést přímou prodejní kampaň a nabídnout konkrétní produkt v určitém časovém okně, čímž dosáhnete cíle sběru dat. Nebo byste mohli prostě praktikovat skvělý e-mailový marketing a lákat je k poskytnutí informací jinými legitimními způsoby.
Několik příkladů:
Rozesílání včasných newsletterů s hodnotným a poutavým obsahem, který buduje důvěru. Pokud uživatelé důvěřují zdroji, je pravděpodobnější, že poskytnou informace pro soutěž nebo jiný druh sběru dat.
Provedení akce "doporuč příteli", při níž udělujete ceny za nejvíce doporučených lidí, kteří se přihlásí do seznamu marketéra. Na vstupní stránce pro registraci požádejte původního uživatele ("doporučitele") o další informace. Pokud se zapojil do žádání ostatních o registraci a je mezi nimi již vytvořena důvěra, může to být šance, jak je získat, pokud cítíte, že načasování je správné.
Průzkumy: Pokud se vám podaří vytvořit velmi krátký a stručný průzkum, ve kterém se zeptáte na některé další důležité informace, pravděpodobně zde můžete získat i další demo informace.
Nakonec existují způsoby, jak získat to, co chcete, aniž byste koncové uživatele zahltili a ztratili je dříve, než skousnou háček. Nekomplikujte proces... prostě dělejte to, co umíte nejlépe!
Dobrým pravidlem je vžít se do mírně opotřebovaného sedadla koncového uživatele. Jste zaneprázdněný člověk stejně jako vaši potenciální odběratelé. Kdybyste seděli u počítače a přihlašovali se do e-mailového seznamu, jak byste chtěli, aby vypadal váš uživatelský zážitek? Přihlášení k odběru e-mailů by nemělo být nepříjemným a zdlouhavým procesem.
Několik dalších myšlenek k procesu e-mailové registrace:
Přihlásil jsem se k odběru několika konferencí arény, abych získal informace o koncertech, a dvě z nich vyžadovaly vytvoření uživatelského jména/hesla. Proč? Nemám obavy, že by se mi někdo naboural do účtu a změnil mi hudební preference z metalu na dechovku, tak proč by měl? Je to e-mail, ne národní bezpečnost.
Vždy používejte proces double-opt-in. Udržujte své seznamy legální a čisté. To je něco, na co jsou dnes lidé zvyklí, takže se na to nedívejte jako na zbytečný krok navíc z jejich strany.
Udržujte je během procesu registrace na svých stránkách. Nemohu vystát, že když se pokouším zaregistrovat do seznamu, vyskočí na mě neznačkové okno, které musím vyplnit. Každá společnost zabývající se e-mailovým marketingem, která za to stojí, by vám jako obchodníkovi měla být schopna poskytnout kód HTML, který si můžete naformátovat do vlastního webu, aby uživatelé nemuseli přeskakovat na vstupní stránku s objednávkovým formulářem.
Přátelé marketéři, zlatým pravidlem, jak se vyhnout TMI-tis, je zachovat jednoduchost. Udělejte vše pro to, abyste získali odběratele do své databáze s co nejmenšími obtížemi. Zbytek informací pak získejte staromódním způsobem: poskytnutím služby, kterou bezpodmínečně musí mít.