Tradiční a digitální marketing: Kdo je vítěz?

Jak propojit staré a nové marketingové myšlení pro maximální dopad a růst.


Fotografie dvou lidí symbolizujících spojení tradičního a digitálního marketingu.

V odvětví digitálního marketingu se pohybují dva typy lidí: zkušení marketingoví profesionálové s tradičním přístupem, kteří vycházejí z psychiky svých cílových skupin, a novější generace marketérů, kteří se vyučili v éře digitálního marketingu a prakticky se seznámili s různými kanály a platformami.

Existuje však dostatek lidí, kteří kombinují oba soubory dovedností?

Nezapomínáme při udržování kroku s neustále se měnícími digitálními kanály a technikami na to, kdo, co, proč a kdy - na základy tradičního marketingu? Přicházejí digitální dovednosti vniveč bez skutečného pochopení marketingových principů?

V posledních letech se začalo diskutovat o nedostatku digitálních dovedností - obavě, že technologie se vyvíjejí rychleji než dovednosti marketérů. Současně však musíme překlenout jinou propast: nedostatek základního pochopení základních marketingových principů a hodnot.

Stručně řečeno, je ve střetu tradičního a digitálního marketingového myšlení skutečně vítěz?

Neopouštějte tradiční principy marketingu

Digitální dovednosti budou stále žádanější - a je to tak správně. Ale neměly by být hnací silou toho, co marketéři dělají.

Můžeme podávat zprávy o datech, ale jako marketéři jsme nakonec hodnoceni na základě prodeje a růstu. Statistiky o míře prokliků, návštěvnosti stránek a délce relací mohou být závratné, ale pokud nepřispíváme k novým obchodům, ty, kterým se zodpovídáme, to pravděpodobně nezajímá.

V SEO je běžné používat sadu digitálních nástrojů pro výzkum objemu klíčových slov, stejně jako upravovat kód a experimentovat se schématy s cílem zlepšit pozice ve vyhledávání - aniž by se zvažovalo, zda jsou tyto dotazy a fráze spojeny se správným publikem nebo záměrem. Na honbu za klíčovými slovy lze vynaložit neuvěřitelné množství úsilí a technických znalostí, aniž by to vedlo ke smysluplné návštěvnosti.

Stejně tak vedoucí pracovník placených sociálních sítí může znát všechny triky a taktiky, jak snížit cenu za proklik, ale může oslovit nesprávným sdělením.

Chybí samozřejmě lidský prvek - zvědavost, schopnost klást otázky. A tradiční marketingové myšlení: věnovat čas tomu, abyste zjistili vše o svém publiku - kdo jsou, jak se chovají online, co je zajímá a co je brzdí, stejně jako to, jak vaše společnost zapadá do trhu a čím se odlišujete.

Musíme být strategičtí, nejen technicky zdatní.

Tradiční vs. digitální marketing: Jak jsme se sem dostali?

Marketéři pracují v odvětví, které se pohybuje rychleji než většina ostatních. Ve skutečnosti pro ty z nás, kteří pracují výhradně v digitální oblasti - nebo ve výklencích v rámci digitální oblasti, jako je SEO - naše odvětví ještě před několika desetiletími neexistovalo. Je tedy logické, že v naší snaze držet krok s novými funkcemi reklam Google nebo novými platformami sociálních médií se otázka "proč" to děláme trochu rozostřuje.

S tím, jak marketing nabývá na významu, vzniká tlak na to, abychom byli napřed (nebo prostě drželi krok), a jako řešení je často vnímáno najímání mladé generace digitálních domorodců. To však samo o sobě nestačí.

Vzhledem k tomu, že digitální marketing je relativně mladé odvětví, někdy mu chybí dědictví a formální struktura, která by zajistila konzistentnější formu vzdělávání a rozvoje. To platí zejména tehdy, když vezmeme v úvahu, že existují menší překážky vstupu, což znamená, že mnoho menších podniků nebo agentur nemá zavedené standardizované procesy marketingového vzdělávání.

Ti, kteří začínají svou kariéru například jako právníci, budou mít jasný vzdělávací program. Do tohoto odvětví budou vstupovat s větší formální kvalifikací než mnozí, kteří nastupují do digitálního marketingu, a bude pro ně platit standardizovanější přístup k dalšímu vzdělávání.

Marketéři mají méně definovanou kariérní cestu, a to někdy znamená, že důležité dovednosti - někdy měkčí dovednosti - proklouznou mezi prsty.

V souvislosti s rozšířením práce na dálku hrozí, že se propast mezi tradičním a digitálním marketingovým myšlením rozšíří. Nováčci v oboru mohou absolvovat online kurzy, aby se naučili praktické prvky svého řemesla, ale přímá interakce se zkušenějšími, tradičními marketéry - učení osmózou - jim pomáhá rozvíjet správné myšlení.

Jak napravit rozdíl v myšlení mezi tradičním a digitálním marketingem?

Odpovědnost za to, aby základní marketingové dovednosti zůstaly v popředí zájmu, nesou všichni ve společnosti, a to v každé fázi.

Pokud přijímáte nové zaměstnance, neohlížejte se jen na životopisy plné certifikátů a zvažte, že kreativní myšlení může být z dlouhodobého hlediska nesmírně přínosné. Pokud již pracujete na digitální pozici, naslouchejte zkušenějším marketérům ve svém okolí a učte se nejen co dělají, ale také proč.

Nejúčinnějším způsobem, jak si vštípit základní marketingové základy, je však povzbuzovat lidi, aby se ptali. Udělejte z vyhledávání co nejvíce informací běžnou věc a ptejte se na vše, co je vám předkládáno.

Pokud jste marketér agentury, tato logika platí nejen pro ty, kterým děláte marketing, ale i pro vaše klienty. Někdy to, co klienti požadují, nemusí být nutně to, co chtějí nebo potřebují. Když vás požádají o službu nebo úkol, je zásadní, abyste dokázali identifikovat požadovaný výsledek a postupovat zpětně, a právě tento druh nezávislého myšlení vás činí cenným.

Hluboké znalosti správných digitálních nástrojů a technik vás dovedou daleko, ale marketingový průmysl potřebuje více znalostí, které doplňuje porozumění tomu, co, kdy a proč musíte svému publiku sdělit.


Mohlo by vás zajímat