Ovládněte umění rozhovorů s médii: Praktický průvodce, jak zanechat silný dojem

Pro PR a marketingové profesionály: Jak trénovat mluvčí, zvládat krizovou komunikaci a využít média k posílení vaší značky.


Mikrofon a na pozadí obrazovky
Tento článek se zaměřuje na strategické aspekty mediální komunikace, včetně výběru a tréninku mluvčích, přípravy na různé typy rozhovorů a měření dopadu mediálních výstupů.

Jen málokdo z nás se narodil s přirozeným talentem mluvit v krátkých větách. Udržet odpovědi krátké a výstižné je velmi obtížné a často nervy drásající, když vás novinář zasypává otázkami nebo když na vás míří televizní kamera.

Techniky rozhovorů s médii se však lze naučit a přirozené dovednosti lze vždy zdokonalit. Profesionální mediální trenér vás může přivést od dobrého mluvčího ke skvělému. Můžete se stát někým, kdo snadno zaujme publikum - ať už reportéra z celostátních novin nebo 3 000 lidí na velké oborové konferenci.

Tři klasické příklady soundbites:

  • "Pane Gorbačove, zbourejte tu zeď!" Výzva Ronalda Reagana sovětskému prezidentovi, aby tváří v tvář rostoucímu společenskému tlaku zboural Berlínskou zeď.

  • "Houston, tady základna Tranquility. Orel přistál." Slova, která okamžitě zvěčnila přistání na Měsíci a symbolizovala úspěch programu Apollo.

  • "Čtěte mi ze rtů: žádné nové daně." Slib, který se stal klíčovým principem prezidentské kampaně George H. W. Bushe v roce 1988.

Role mediálního mluvčího

Jako mluvčí médií jste tváří a hlasem své společnosti, předáváte klíčová sdělení a prokazujete odborné znalosti ve svém oboru. Vyžaduje se od vás, abyste mysleli a jednali poněkud jinak, než jak obvykle komunikujete se svými kolegy, zákazníky, partnery nebo investory:

  • Při rozhovoru s novináři musíte začít závěry, tzv. klíčovými body, fakta používat pouze jako ilustraci a svá sdělení opakovat.

  • Obvykle předpokládáte, že osoba, se kterou hovoříte, slyší celou diskusi a přijímá kontext i klíčové body diskuse.

    Téměř ve všech rozhovorech pro média je vše, co řeknete, upraveno předtím, než to přečte, uvidí nebo uslyší publikum, které chcete nakonec oslovit.

  • Za normálních okolností mohou být vaše názory jak vaše vlastní, tak názory vaší organizace.

    V rozhovoru s médii však vystupujete výhradně jako zástupce své organizace.

Poznejte své publikum a vždy předávejte své sdělení

Skutečným publikem není novinář, ale čtenáři, posluchači nebo diváci média, ke kterému mluvíte, proto musíte své publikum vždy oslovit prostřednictvím novináře, který s vámi dělá rozhovor. Zde je několik důležitých věcí, které je třeba si zapamatovat a které vám pomohou dosáhnout nejlepších výsledků při rozhovorech s médii:

  • Bez ohledu na náročnost publika předpokládejte, že jeho pozornost vystačí maximálně na tři "nápady".

  • Předem si uvědomte dvě nebo tři myšlenky nebo klíčové body, které chcete v každém rozhovoru sdělit.

  • Při odpovědi na jakoukoli otázku uveďte svůj klíčový bod a zdůrazněte ho hlasem a gesty.

  • Ne všichni reportéři jsou odborníky na témata, kterým se věnují. Ve většině případů neznají ani nechtějí znát váš žargon, proto mluvte srozumitelnou angličtinou a vyhněte se používání zkratek nebo odborných termínů specifických pro váš obor.

    .

  • Při vedení každého rozhovoru je důležité, abyste se nenechali přemluvit k "uvěznění". Jakmile vyslovíte svou klíčovou myšlenku a přidáte nějaký fakt nebo důkazní bod, který ji ilustruje, přestaňte mluvit.

  • Nepoužívejte "mimo záznam". Nikdy neříkejte reportérovi nic, co by vám nebylo příjemné vidět v tisku, slyšet v rádiu nebo vidět v televizi. Všechno je na záznamu!

  • Nikdy nelžete ani vědomě neuvádějte novináře v omyl.

  • Nikdy se nevyjadřujte k záležitostem, které přesahují vaši odpovědnost. Například pokud nejste generálním nebo finančním ředitelem, nevyjadřujte se k výsledkům hospodaření vaší společnosti. Nikdy nemluvte jménem svých zákazníků nebo konkurentů.

  • Nikdy neukamenujte reportéra. Říci "bez komentáře" je velmi podobné jako "odvolávám se na pátý dodatek". Místo toho uveďte důvody: "Nevím" nebo "Nejsem ta správná osoba, která by mohla poskytnout tento druh informací."

  • Vždy zachovejte chladnou hlavu, profesionální přístup a ovládejte pohovor, a to i v případě nepřátelských otázek.

Jedním z klíčů k tomu, aby cílová skupina slyšela a zapamatovala si sdělení vaší společnosti, je opakování. Během rozhovoru je pro vás výhodné zdůraznit sdělení vaší společnosti několikrát s použitím různých druhů opor, abyste sdělení zpestřili a učinili příběh zajímavým.

Otázky, které vám budou položeny, nemusí vždy vést přímo k vašim připraveným sdělením nebo klíčovým bodům. Pomocí některých jednoduchých technik budete schopni se s otázkou vypořádat a nasměrovat zaměření odpovědi tak, abyste úspěšně sdělili svá sdělení; budete také schopni ovlivnit typy doplňujících otázek, které budou během rozhovoru použity.

  • Přemostění vám pomůže přejít od jednoho aspektu otázky k druhému. Spočívá v tom, že se stručně a upřímně vypořádáte s otázkou a pak na tuto odpověď pohotově navážete například svým sdělením: "Ano, to je správně, ale měl byste také vědět, že..." nebo "Dříve to tak bylo, ale dnes jsme...." nebo "Nevím..., ale mohu vám říci, že...".

  • Vlajkování pomáhá posluchačům zapamatovat si vaše sdělení, například zdůrazněním nebo upřednostněním toho, co považujete za nejdůležitější klíčové body: "Jsme z toho velmi nadšeni, protože..." nebo "Dnes jsem mluvil o mnoha věcech. Myslím, že se to omezuje na tyto tři věci..."

  • Použití anekdot k ilustraci vašich klíčových bodů umožní vašemu publiku ztotožnit se s vaším sdělením a pochopit ho.

  • Používejte fakta - jednoduše vyjádřená tvrzení popisující, jak se věci mají.

  • Statistiky by se měly používat střídmě a jsou nejúčinnější, pokud je lze vyjádřit srozumitelně. Když například řeknete "jeden ze tří", je to zapamatovatelnější než "33 procent".

  • Citace odborníka zvyšuje důvěryhodnost jakéhokoli prohlášení, zejména pokud je odborníkem nezaujatá třetí strana.

  • Vytvoření analogie nebo srovnání dvou věcí činí vaše výroky zapamatovatelnějšími.

Jako kompetentní a dobře připravený mediální mluvčí si získáte respekt novinářů a zároveň se budete prezentovat jako myšlenkový vůdce a pozvednete pozici své společnosti na trhu.

Ať už se jedná o sérii tiskových rozhovorů nebo umístění řečníků na klíčových konferencích, je nezbytné být připraven, držet se svého poselství a zachovat si svůj program.


Mohlo by vás zajímat