- autor Redakce
- 16. 05. 2025
Načítáme marketingová moudra
Jen málokdo z nás se narodil s přirozeným talentem mluvit v krátkých větách. Udržet odpovědi krátké a výstižné je velmi obtížné a často nervy drásající, když vás novinář zasypává otázkami nebo když na vás míří televizní kamera.
Techniky rozhovorů s médii se však lze naučit a přirozené dovednosti lze vždy zdokonalit. Profesionální mediální trenér vás může přivést od dobrého mluvčího ke skvělému. Můžete se stát někým, kdo snadno zaujme publikum - ať už reportéra z celostátních novin nebo 3 000 lidí na velké oborové konferenci.
Tři klasické příklady soundbites:
"Pane Gorbačove, zbourejte tu zeď!" Výzva Ronalda Reagana sovětskému prezidentovi, aby tváří v tvář rostoucímu společenskému tlaku zboural Berlínskou zeď.
"Houston, tady základna Tranquility. Orel přistál." Slova, která okamžitě zvěčnila přistání na Měsíci a symbolizovala úspěch programu Apollo.
"Čtěte mi ze rtů: žádné nové daně." Slib, který se stal klíčovým principem prezidentské kampaně George H. W. Bushe v roce 1988.
Role mediálního mluvčího
Jako mluvčí médií jste tváří a hlasem své společnosti, předáváte klíčová sdělení a prokazujete odborné znalosti ve svém oboru. Vyžaduje se od vás, abyste mysleli a jednali poněkud jinak, než jak obvykle komunikujete se svými kolegy, zákazníky, partnery nebo investory:
Při rozhovoru s novináři musíte začít závěry, tzv. klíčovými body, fakta používat pouze jako ilustraci a svá sdělení opakovat.
Obvykle předpokládáte, že osoba, se kterou hovoříte, slyší celou diskusi a přijímá kontext i klíčové body diskuse.
Téměř ve všech rozhovorech pro média je vše, co řeknete, upraveno předtím, než to přečte, uvidí nebo uslyší publikum, které chcete nakonec oslovit.
Za normálních okolností mohou být vaše názory jak vaše vlastní, tak názory vaší organizace.
V rozhovoru s médii však vystupujete výhradně jako zástupce své organizace.
Poznejte své publikum a vždy předávejte své sdělení
Skutečným publikem není novinář, ale čtenáři, posluchači nebo diváci média, ke kterému mluvíte, proto musíte své publikum vždy oslovit prostřednictvím novináře, který s vámi dělá rozhovor. Zde je několik důležitých věcí, které je třeba si zapamatovat a které vám pomohou dosáhnout nejlepších výsledků při rozhovorech s médii:
Bez ohledu na náročnost publika předpokládejte, že jeho pozornost vystačí maximálně na tři "nápady".
Předem si uvědomte dvě nebo tři myšlenky nebo klíčové body, které chcete v každém rozhovoru sdělit.
Při odpovědi na jakoukoli otázku uveďte svůj klíčový bod a zdůrazněte ho hlasem a gesty.
Ne všichni reportéři jsou odborníky na témata, kterým se věnují. Ve většině případů neznají ani nechtějí znát váš žargon, proto mluvte srozumitelnou angličtinou a vyhněte se používání zkratek nebo odborných termínů specifických pro váš obor.
.
Při vedení každého rozhovoru je důležité, abyste se nenechali přemluvit k "uvěznění". Jakmile vyslovíte svou klíčovou myšlenku a přidáte nějaký fakt nebo důkazní bod, který ji ilustruje, přestaňte mluvit.
Nepoužívejte "mimo záznam". Nikdy neříkejte reportérovi nic, co by vám nebylo příjemné vidět v tisku, slyšet v rádiu nebo vidět v televizi. Všechno je na záznamu!
Nikdy nelžete ani vědomě neuvádějte novináře v omyl.
Nikdy se nevyjadřujte k záležitostem, které přesahují vaši odpovědnost. Například pokud nejste generálním nebo finančním ředitelem, nevyjadřujte se k výsledkům hospodaření vaší společnosti. Nikdy nemluvte jménem svých zákazníků nebo konkurentů.
Nikdy neukamenujte reportéra. Říci "bez komentáře" je velmi podobné jako "odvolávám se na pátý dodatek". Místo toho uveďte důvody: "Nevím" nebo "Nejsem ta správná osoba, která by mohla poskytnout tento druh informací."
Vždy zachovejte chladnou hlavu, profesionální přístup a ovládejte pohovor, a to i v případě nepřátelských otázek.
Jedním z klíčů k tomu, aby cílová skupina slyšela a zapamatovala si sdělení vaší společnosti, je opakování. Během rozhovoru je pro vás výhodné zdůraznit sdělení vaší společnosti několikrát s použitím různých druhů opor, abyste sdělení zpestřili a učinili příběh zajímavým.
Otázky, které vám budou položeny, nemusí vždy vést přímo k vašim připraveným sdělením nebo klíčovým bodům. Pomocí některých jednoduchých technik budete schopni se s otázkou vypořádat a nasměrovat zaměření odpovědi tak, abyste úspěšně sdělili svá sdělení; budete také schopni ovlivnit typy doplňujících otázek, které budou během rozhovoru použity.
Přemostění vám pomůže přejít od jednoho aspektu otázky k druhému. Spočívá v tom, že se stručně a upřímně vypořádáte s otázkou a pak na tuto odpověď pohotově navážete například svým sdělením: "Ano, to je správně, ale měl byste také vědět, že..." nebo "Dříve to tak bylo, ale dnes jsme...." nebo "Nevím..., ale mohu vám říci, že...".
Vlajkování pomáhá posluchačům zapamatovat si vaše sdělení, například zdůrazněním nebo upřednostněním toho, co považujete za nejdůležitější klíčové body: "Jsme z toho velmi nadšeni, protože..." nebo "Dnes jsem mluvil o mnoha věcech. Myslím, že se to omezuje na tyto tři věci..."
Použití anekdot k ilustraci vašich klíčových bodů umožní vašemu publiku ztotožnit se s vaším sdělením a pochopit ho.
Používejte fakta - jednoduše vyjádřená tvrzení popisující, jak se věci mají.
Statistiky by se měly používat střídmě a jsou nejúčinnější, pokud je lze vyjádřit srozumitelně. Když například řeknete "jeden ze tří", je to zapamatovatelnější než "33 procent".
Citace odborníka zvyšuje důvěryhodnost jakéhokoli prohlášení, zejména pokud je odborníkem nezaujatá třetí strana.
Vytvoření analogie nebo srovnání dvou věcí činí vaše výroky zapamatovatelnějšími.
Jako kompetentní a dobře připravený mediální mluvčí si získáte respekt novinářů a zároveň se budete prezentovat jako myšlenkový vůdce a pozvednete pozici své společnosti na trhu.
Ať už se jedná o sérii tiskových rozhovorů nebo umístění řečníků na klíčových konferencích, je nezbytné být připraven, držet se svého poselství a zachovat si svůj program.