Jak se stát myšlenkovým lídrem?

Odlište se od davu. Budujte důvěryhodnost a vliv v oboru.


Fotografie ženy píšící poznámky, symbolizující rozvoj myšlenkového vedení a sdílení znalostí.
Odlište se od davu influencerů a staňte se skutečným myšlenkovým lídrem. Článek vám pomůže pochopit klíčové rozdíly mezi odborníkem, celebritou a autoritou. Získejte praktický rámec a tipy, jak budovat svou osobní značku a efektivně šířit své myšlenky.

Thought Leadership není nové téma. Ve skutečnosti tento termín zavedl Joel Kurtzman již v roce 1994.

Za dvě a půl desetiletí od té doby jsme byli svědky vzestupu expertů na YouTube, influencerů na Instagramu a Kardashianek.

Jsou ale všichni tito lidé vůdčími osobnostmi? Jsou někteří z nich myšlenkoví vůdci?

Chcete-li si odpovědět na stejné otázky o sobě nebo o lidech, z nichž se jménem své společnosti snažíte vybudovat myšlenkové lídry, budete potřebovat konzistentní rámec pro měření, hodnocení a sledování pokroku svého úsilí.

Několik myšlenek o myšlenkovém leadershipu

Existují rozdíly mezi myšlenkovým vůdcem a celebritou nebo myšlenkovým vůdcem a odborníkem na danou problematiku. To, že je někdo známý, ještě neznamená, že je myšlenkový vůdce, stejně jako to, že se dobře vyzná v daném oboru.

V obchodním kontextu se při přemýšlení o myšlenkovém vůdcovství zaměřte na tato kritéria:

  • Nesoustřeďte se na celebrity, hudebníky, sportovní hvězdy nebo baviče; zaměřte se na lidi, kteří mají přímý nebo sousední vztah k vašemu oboru.

  • Lídři myšlenek musí mít myšlenku. Musí provádět zlepšení, realizovat strategie neotřelými způsoby nebo jinak iterovat a zavádět něco nového či originálního.

  • Myšlenkoví lídři jsou víc než jen dobří ve své práci. Spousta lidí je chytrých a schopných a dosahuje skvělých výsledků pro svou kariéru, tým a společnost, ale myšlenkový leadership je o vlivu mimo rámec jedné organizace.

Rámec pro myšlenkové vůdcovství: Čtyři pilíře

Tento rámec strategie vůdčího myšlení se skládá ze čtyř pilířů, které vzájemně spolupracují: důvěryhodnost, profil, plodnost a hloubka myšlenek.

Abyste se stali myšlenkovým lídrem, musíte se propracovat k jednotlivým pilířům.

Důvěryhodnost je o tom, zda vás lidé vnímají jako autoritu ve vašem oboru nebo odvětví. Věří tomu, co říkáte, a považují vaše rady a zkušenosti za přesné, nebo vyžadují, abyste citovali renomovanější zdroje?

Důvěryhodnost může mít charakter pozice - například držitel titulu, odborník s opakovatelnými výsledky nebo člověk s rozsáhlými zkušenostmi v oboru - nebo ji lze získat na základě formálních pověření, jako je vzdělání a licence. Důvěryhodnost může být urychlena, pokud je spojena s aureolou silné značky nebo jiného významného vůdce v oboru.

Profil je o tom, kolik lidí vás zná, ale také o povaze těchto vazeb.

Lidé s nízkým profilem mají obvykle malou síť lidí, se kterými se přímo setkali nebo se kterými spolupracovali. Lidé s vysokým profilem jsou známí mnoha dalším lidem, včetně těch, se kterými se možná nikdy nesetkali nebo s nimi neměli přímou interakci.

Být plodný znamená jak četnost sdílení znalostí, tak prestiž míst, kde přednášíte nebo publikujete. Úzce souvisí se silným profilem, protože s tím, jak se zlepšuje váš profil, rostou i vaše možnosti sdílení s větším publikem.

Prospěšní lidé pravidelně publikují na sociálních sítích, vydávají dlouhý i krátký obsah ve formě článků, elektronických knih a zpravodajů, vystupují na konferencích a webinářích a poskytují rozhovory v podcastech nebo médiích.

Všichni ale někde začínáme a pravidelné články na vlastních stránkách, jako je firemní blog, osobní stránka na LinkedIn nebo vlastní podcast, mohou pomoci zdokonalit vaše sdělení a dovednosti a také sloužit jako důkaz, že jste schopní, až budete chtít spolupracovat s prestižnějšími médii.

Hloubka nápadů je o kodifikaci vašich poznatků do procesů a rámců, které učí ostatní, jak váš úspěch zopakovat.

Mnoho lidí vytváří hodnoty pro svůj tým nebo vlastní bankovní účet, ale pokud své taktiky a strategie nezpřístupní ostatním, aby se je mohli naučit a následovat, nejsou myšlenkovými vůdci.

Jak tedy pilíře spolupracují?

Abyste si vybudovali důvěryhodnost a profil, musíte hojně psát, mluvit a komunikovat se svými sledujícími. Plodnost v bezduchých nebo zbytečných tématech však myšlenkového lídra nevybuduje, takže potřebujete mít taktické, strategické a v některých případech i vizionářské nápady.

Je mnohem snazší mít hluboké myšlenky, pokud již léta pracujete ve svém oboru nebo jste již dříve řešili určitou třídu problémů, což také zvyšuje vaši důvěryhodnost.

Mnoho společností se snaží využít zakladatele nebo vedoucí pracovníky C-suite jako myšlenkové vůdce, protože ti mají tendenci být důvěryhodní již díky svému titulu. Pokud však tito lidé nejsou plodní, těžko si vybudují profil. A samotný titul jim dveře neotevře.

Začínáme se strategií vůdčího myšlení

1. Začněte problémem, který jste vyřešili

Jaký problém znáte dopředu i dozadu? Na jakou otázku se vám zdá, že vždy odpovídáte svým kolegům? Začněte s ní.

Jednou z pozitivních stránek nárůstu práce z domova je, že stále více týmů píše dokumentaci a pořádá schůzky na Zoomu, které pak můžete nahrát, přepsat a přepis použít jako základ obsahu. Zachyťte rozhovory při řešení náročných problémů a upravte relevantní obsah pro externí publikum.

Pokud vytváříte platformu jménem zakladatele nebo vedoucího pracovníka, musí s vámi v určitém okamžiku vstoupit do místnosti a pracovat. Nestačí, aby vám výkonný pracovník dal jen datový list s funkcemi s jediným řádkem o hodnotové nabídce a nazval to myšlenkovým vedením. Cílem vedení myšlenek není prodat produkt nebo službu a už vůbec ne přimět lidi, aby si něco koupili.

Chcete-li vytvořit zajímavý obsah, můžete problémy rozdělit do tří úrovní hloubky: koncepční, strategickou, a taktickou.

  • Koncepční obsah se zaměřuje na základní myšlenky, například jak přemýšlet o problému nebo jak najít řešení.

  • Strategický obsah se zabývá procesy a rámci, které lidé potřebují k tomu, aby tyto koncepční myšlenky uskutečnili; umožňuje vašemu publiku provést vlastní výzkum a dojít k závěru.

  • Taktický obsah je soubor normativních pokynů, jak krok za krokem realizovat pravidelné činnosti a dospět k tomuto závěru.

Všimněte si, že žádný z nich nevyžaduje konkrétní funkci produktu nebo nabídku služeb. Produkt nebo služba mohou usnadnit řešení problému, ale nepomohou vám získat důvěryhodnost.

Pokud pracujete se zakladateli nebo vedoucími pracovníky, zjistěte, jak narazili na problém, k jehož řešení vytvořili svůj produkt. Jaké trendy v oboru ovlivnily jejich myšlení? Co se změnilo, že tehdejší řešení zastarala?

To je druh zajímavého obsahu, který sdílíte se světem - ne přehled funkcí.

2. Každý den udělejte něco málo

Když se podíváte na nejgeniálnější a nejvlivnější myslitele v historii, všichni byli plodní. Psali, kreslili, mluvili nebo počítali každý den.

Sociální média a blogovací platformy jsou dostupné všem, takže máte možnost každý den něco sdílet. Může to být posílení jiných myšlenkových vůdců ve vašem oboru, sdílení rychlého postřehu o problému nebo řešení v práci, nebo dokonce poskytnutí osobního tipu na produktivitu.

Cílem je získat zvyk častého sdílení. Je mnohem těžší být geniální na požádání než vypěstovat si zvyk pozorovat, destilovat a sdílet postřehy.

James Clear, autor knihy Atomické návyky, použil tuto taktiku, aby ze svých každodenních blogových příspěvků udělal knižní bestseller, a Seth Godin používá každodenní mikroblogy ke sdílení marketingových a obchodních pravd.

Trhy se mění, lidé se vyvíjejí a problémy se mění. Proto o nich můžete mluvit celé roky. Pokud máte pocit, že vám došly funkce, které můžete propagovat, je načase opustit obsah zaměřený na prodej a přejít na obsah založený na příběhu. Zjistíte, že máte mnohem více co říct, když nejste omezeni na CTA nebo whitepaper.

3. Připojit, připojit, připojit

Chcete-li být lídrem, musíte mít následovníky. Chcete-li mít následovníky, musíte s lidmi spolupracovat!

Spolupracoval jsem s jedním manažerem, aby začal budovat svou strategii myšlenkového vůdcovství. Ve firmě je dobře známý a respektovaný a každý, kdo s ním jednal nebo ho slyšel mluvit na radnici, ho okamžitě respektuje a důvěřuje mu. Nebyl však známý mimo úzký okruh v rámci své širší profesní skupiny kolegů.

Vytvořili jsme pro něj plán, jak se začít připojovat a sdílet příspěvky na síti LinkedIn, a on si tak vybudoval okruh více než 2 000 lidí. Jeho příspěvky nyní sdílejí, lajkují a komentují i lidé mimo skupinu jeho nejbližších zaměstnanců nebo kolegů.

Když mluvím na konferencích, vždy říkám lidem, aby si mě našli na LinkedIn nebo Twitteru a ozvali se s jakýmikoliv myšlenkami nebo dotazy k danému sezení. Měl jsem následné rozhovory u kávy, revidoval jsem strategické dokumenty založené na taktikách, o které jsem se podělil, a posílil jsem obsah pro lidi, se kterými jsem se seznámil díky přednášce.

Cílem je autenticita. Nejde o dosažení kvóty pro vytvoření reciprocity, ale o skutečné budování sítě. Pokud chcete vidět příklad mistra konektoru, stačí se podívat na Ann Handley z MarketingProfs! Pravidelně lajkuje a odpovídá na mé tweety, přestože nemám moc co nabídnout, abych zlepšil její reputaci nebo dosah. A to nejen online; je vřelá a pozorná i osobně!

4. Zdokonalte svou osobní značku

Když pracuji s vedoucími pracovníky na budování jejich myšlenkových strategií, vždy se věnuji jejich osobní značce: Co nosí? Jak píší? Nadávají při psaní nebo mluvení? Svěřují se se svými partnery nebo dětmi?

V mnoha případech vedoucí pracovníci říkají: "Udělám, co mi řeknete. Jen mi řekněte, co chcete. Jsem tu jen proto, aby společnost vypadala dobře." Špatně. Nechci z vás dělat firemního šimla, snažím se vám usnadnit cestu k budování vlastní značky a sdílení vlastních odborných znalostí.

Jedna žena, se kterou jsem pracovala, měla pocit, že musí převzít otevřenost a neuctivost svého obchodního partnera, ale bylo jasné, že jí to není příjemné. Psala spíše akademickým tónem, oblékala se formálněji a chtěla působit uhlazenějším dojmem.

Není tak důležité zvolit "správné" atributy značky, jako spíše autentické atributy značky, protože vaše důvěryhodnost nespočívá jen ve znalostech knihy, ale také v tom, zda působíte důvěryhodně. Pokud máte na sobě kostým, recitujete scénář nebo nějakým způsobem hrajete divadlo, lidé vám nebudou věřit.

Snadným způsobem, jak začít s tímto cvičením pro sebe nebo vedoucího pracovníka, je podívat se na životopisy, které poskytujete různým prodejnám. V mém je napsáno: "Přes den jsem marketér, spisovatel a řečník. V noci zpěvák, herec a milovník fitness." To o mně něco vypovídá a člověk si hned udělá obrázek o tom, kdo jsem a jak bych mohl vést sezení.

Stejně dobře jsem mohl napsat: "Ashley Fausová je zkušená marketingová profesionálka a pracuje jako vedoucí strategie obsahu pro softwarové týmy u výrobce softwaru pro spolupráci Atlassian." Jiný tón, že? Jeden není lepší nebo horší a oba jsou věcně přesné, ale vyjadřují velmi odlišné sdělení o tom, jak chci, abyste mě vnímali.

Začněte s několika verzemi svého životopisu, krátkými i dlouhými. Jaké úspěchy chcete mít v popředí? Co byste měli vyškrtnout, pokud máte slovní omezení?

Napsání životopisu je užitečný způsob, jak si ujasnit tón, který bude určovat zbytek vašeho dlouhého i krátkého psaní a mluvení.

* * *

Normy práce se mění stále rychleji a budování strategie vedoucího postavení v myšlení je důležitější než kdy jindy. Může se zdát skličující přidat si k již tak stresujícímu období další věc, ale všichni máme něco jedinečného, co můžeme sdílet, a měli bychom.


Mohlo by vás zajímat