- autor Redakce
- 19. 05. 2025
Načítáme marketingová moudra
Zdá se, že každých několik měsíců se nové formy marketingu dostávají na vrchol seznamu priorit. A přestože trendy jako influencerský a zážitkový marketing jsou důležité a účinné, schopnost číst a reagovat na jednání zákazníků je pravděpodobně nejcennější měnou pro zapojení.
A k tomu je třeba, aby se interaktivní marketingová strategie stala vaší prioritou.
Interaktivní marketing (někdy nazývaný marketing řízený událostmi nebo marketing založený na spouštěčích), jakožto strategie zaměřená na zákazníka, zahrnuje reakci na chování nebo jednání zákazníka a následnou práci na splnění jeho očekávání.
Protože interaktivní marketing je usnadněn technologiemi, které máte k dispozici, nabízí nové způsoby, jak může vaše značka navázat kontakt se zákazníky. A nyní, kdy zákazníci cestují digitálními kanály a očekávají bezproblémovou interaktivitu, se interaktivní marketing stal klíčovým.
Vezměme si například běžnou cestu generování potenciálních zákazníků pro společnost poskytující software jako službu, kdy se člen její cílové skupiny dostane od potenciálního zákazníka ke klientovi:
Někdo navštíví webové stránky a hledá další informace o softwaru.
Tato osoba narazí na vzdělávací obsah týkající se činnosti společnosti a zadá e-mailovou adresu, aby si stáhla whitepaper nebo případovou studii a dozvěděla se více.
Společnost SaaS této osobě zašle e-maily s výzvou k naplánování hovoru a konzultaci s prodejcem.
Za touto cestou se skrývá síť interaktivního marketingu: platformy, obsah a e-maily, které již byly vytvořeny s cílem přilákat klienty a vést je k dalšímu kroku jejich zapojení.
Interaktivní zahrnuje všechny digitální styčné body vaší značky se zákazníky - včetně zážitkového a influencerského - a zohledňuje také mediální plánování, SEO a obsah. Umožňuje zákazníkům spojit se s firmami přímo, prostřednictvím obousměrných komunikačních kanálů.
Ačkoli všichni říkají, že je lepší být proaktivní než reaktivní, v tomto případě je lepší být obojí: Interaktivita se stává cyklem reagování na akce zákazníků a jejich předvídání.
Přidávání hodnoty vaší značce prostřednictvím interaktivity
Bez ohledu na odvětví, ve kterém se pohybujete, můžete využít interaktivní marketingové iniciativy, abyste do svého marketingu vnesli soudržnost. Zde je návod, jak na to.
1. Zapojte do své strategie všechna oddělení
Interaktivní marketing ovlivňuje každé oddělení. Od prodeje přes služby až po provoz - všichni mohou těžit z lepšího pochopení potřeb svých zákazníků, i když jsou jejich zákazníky jejich kolegové.
Řekněme, že jste známá realitní značka, která chce přilákat makléře ke svému podnikání. Jedná se o hru B2B: Musíte ukázat ostatním podnikatelům, že nabízíte služby a značku, které budou přínosem pro jejich klienty.
Můžete podniknout několik interaktivních prvků, abyste zahájili spolupráci se svými potenciálními partnery: Výměnou za e-mailovou adresu by mohl být k dispozici whitepaper ke stažení, který by nastínil váš stávající technologický stack, zatímco anketa by mohla návštěvníkům vašich stránek umožnit změřit úspěšnost vašich stávajících partnerů v porovnání s jejich vlastním podnikáním.
V pozadí jsou tyto funkce výhodné pro více týmů. Obchodníci mohou začít určovat, na které potenciální zákazníky se zaměřit na základě jejich úrovně obchodní sofistikovanosti. Produkt může identifikovat nové nabídky, které je třeba vyvinout k zaplnění odhalených bílých míst na trhu. A marketing a provoz mohou začít taktičtěji plánovat obchodní růst.
Přidáním zákaznických kontaktních bodů na své stránky pomáháte návštěvníkům vybrat si vlastní úroveň zapojení a získáváte cenné informace pro své týmy.
Zamyslete se nad odděleními, která ve vaší společnosti spravují interní systémy. Servisní tým je ovlivněn pokaždé, když uvolníte novou schopnost, protože je zodpovědný za vytváření povědomí a šíření informací mezi vaše složky v terénu. Je tedy důležité, aby interaktivní tým poskytl servisnímu týmu informace, které potřebuje k pochopení nových schopností, a přístup k analytice pro měření výsledků. Pomohou vám měřit přijetí, abyste mohli pomoci posunout růst makléřských společností pozitivním směrem.
2. Nepleťte si interaktivní marketing s technologickým oddělením.
Častou mylnou představou je, že interaktivní marketing se v podstatě rovná IT a že pokud najdete talentovaného technického pracovníka, bude se automaticky hodit do role interaktivního marketingu.
Interaktivní marketing však vyžaduje jiný soubor dovedností, než jsou technologické znalosti IT. Ano, interaktivní marketér by měl mít určité znalosti o tom, jak IT infrastruktura podporuje marketingové iniciativy, ale především musí mít cit pro zákaznickou zkušenost.
Ačkoli IT pracovník může vytvořit serverovou infrastrukturu pro podporu vašich webových stránek, je to interaktivní marketér, kdo definuje, jak je tato webová stránka strukturovaná a jak by se měl projevit zážitek z jejího používání pro zákazníka.
Spojte IT a interaktivní marketingové talenty a můžete využít technologie, které máte na dosah ruky, k vytvoření bezproblémového a atraktivního zážitku pro uživatele.
3. Zapálit se pro stanovování cílů a měření
Interaktivní marketing má mnoho společných cílů s tradičními marketingovými iniciativami. A stejně jako v případě minulých marketingových přístupů platí, že pokud si nestanovíte interaktivní cíle a nesledujete svůj pokrok, střílíte na cíl ve tmě.
Protože existuje mnoho užitečných nástrojů, které můžete stohovat, neexistuje žádná výmluva pro to, že jste nezavedli metodiky měření.
Vyberte si metriky, které mají pro váš plán smysl. Vezměte si například své webové stránky.
Je vaším cílem získat potenciální zákazníky? Možná budete chtít sledovat konverze.
Chcete vytvořit portfolio kvalitního obsahu, který zvýší angažovanost? Měřte čas strávený uživateli na stránce a sdílení na sociálních sítích.
Výsledky vám prozradí, zda jste se posunuli kupředu. Ať už je váš cíl a metrika jakákoli, vytvoření smyčky zpětné vazby vám pomůže zlepšovat se a růst.
U interaktivního marketingu je užitečné mít na paměti, že i když se v jednom čtvrtletí můžete dostat do skluzu, důsledné měření znamená, že můžete rychle korigovat směr. Využijte své cíle a porozumění zákazníkům k úpravám v reálném čase - a využijte ztráty jednoho čtvrtletí k dosažení zisků v dalším.
* * *
Zapomeňte na uvíznutí v jediném módním kanálu. Ovládněte umění interaktivního marketingu a spojte se se zákazníky přímo tam, kde jsou, na platformách, které je hýbou.