- autor Redakce
- 16. 04. 2025
Načítáme marketingová moudra
Některé z největších výzev, kterým čelili moji předchozí obchodní klienti, se točily kolem vytvoření ucelené a dlouhodobé obsahové/linkbuildingové strategie. Provedli všechny možné změny na technickém backendu webu, začlenili na web klíčová slova, vytvořili crawlovatelnou strukturu interních odkazů a zaplatili PR zprávy, odeslali příspěvky do adresářů a občas napsali příspěvek na blog. Nyní se ptají, co dál?
Nejnovější Zpráva o sčítání lidu v USA uvádí, že maloobchodní tržby čtvrtletí od čtvrtletí stále rostou, což znamená, že budoucnost obchodu má stále neomezený potenciál. Kromě toho je také vzrušující doba zabývat se SEO, protože jsme si začali uvědomovat, že teď je ten správný čas zaměřit se na obsahový marketing, protože právě ten dlouhodobě odliší vaše stránky od ostatních.
Účelem tohoto příspěvku je nastínit obsah a nápady na budování odkazů, poskytnout informace o tom, jak by váš web mohl postupovat při vytváření tohoto typu strategie, a reálné příklady obchodních značek, které tuto taktiku zavedly.
Stránky kategorií jsou peníze stránky pro obchodní weby. Získání odkazů na tyto stránky je velkou výhrou, protože právě tyto stránky se budou umisťovat na klíčových výrazech head a mid-tail. Navíc, i když se produkty obměňují nebo web prochází redesignem, stránky kategorií zůstanou součástí architektury webu a je nejméně pravděpodobné, že budou ovlivněny. Je však také velkou výzvou získat odkazy na tyto stránky. Kdo by chtěl odkazovat na stránku plnou produktů?
Začněte přemýšlet o tom, jak změnit design stránek kategorií, aby byly více než jen další stránkou. Například Stránka kategorie Hema byla navržena tak, aby se stala bláznivým Rube Goldbergovým zařízením. Tato stránka získala 20 826 odkazů z 2 686 odkazujících kořenových domén.
Často se stává, že je náročné přepracovat nebo změnit design stránek kategorií tak, aby bylo možné přidat hodnotný a jedinečný obsah. V takovém případě se prodej zajímavých produktů na vašich stránkách může stát účinnou formou linkbaitu.
Společnost Threadless prodává kreativní trička. Po homepage je jejich druhou nejvíce odkazovanou stránkou tato produktová stránka. Tato produktová stránka získala 5 065 odkazů z 686 odkazujících kořenových domén, 3 068 sdílení na Facebooku a 1 167 lajků na Facebooku. Získala odkazy z webů s vysokou autoritou, jako jsou Wired a Boing Boing.
Další linkbuilding taktikou je vytvořit a udržovat na webu stránku s nabídkami/prodejnami, která splňuje požadavky SEO, jako je například indexovatelný obsah, statická adresa URL, začlenění cílených klíčových slov na stránce atd... Pak si ponechte stejnou adresu URL a obnovte ji pokaždé, když máte novou nabídku nebo prodej.
Řekněme například, že váš web rozdává opravdu úžasné nabídky na černý pátek nebo kybernetické pondělí. Zaměřte se na mama blogerky a stránky s kupónovými nabídkami a dejte jim o tom vědět. Když blogerky o tomto výprodeji informují své čtenáře, nevyhnutelně musí na tuto stránku odkázat. Jakmile výprodej skončí, stránku si ponechte a obnovte ji vždy, když se objeví nové výprodeje/slevy. Časem může být kapitál odkazů na této stránce významný, protože bude získávat další a další odkazy.
Sephora má stránku týdenních slev (která by potřebovala trochu více SEO). Pokud se však podíváte na její profil zpětných odkazů pomocí aplikace Open Site Explorer, všimnete si, že stránka získala zpětné odkazy z různých kanálů mama bloggerů.
Přemýšlejte o tom, díky čemu se lidé cítí výjimečně. Každý ocení osobní dárky. Den matek je za rohem, proč nevytvořit balíček péče pro 50 nejvášnivějších maminek ve vaší komunitě s personalizovaným poděkováním od vás a vašeho týmu? Nemusí to být drahé, abyste ukázali, že vám na nich záleží. Nyní vezměte překvapení v podobě pečujícího balíčku, spojte to s neukojitelnou touhou lidí sdílet prostřednictvím Pinterestu, Tumblru, Twitteru a Facebooku a právě zveřejnili a připnuli krásné fotografie tohoto upřímného dárku na svou síť, aby je viděl celý svět.
Kotex nedávno udělal něco podobného pod názvem "Den ženské inspirace". Na tuto kampaň společnost Kotex reagovala neuvěřitelným způsobem - téměř 100 % z 50 žen, kterým tento dárek poslala, zveřejnilo a připnulo tento obsah vytvořený uživateli na internetu, což vedlo k 2 284 interakcím a celkovému počtu zobrazení 694 953. Tento příklad jen dokazuje, že upřímnost, skvělé provedení a vložení něčeho hodnotného, co vnímají vaši nadšení uživatelé, se může vyplatit.
Pokud není možné rozdávat personalizované produkty, zvažte pořádání účinných soutěží ve spojení s identifikací vlivných osob na kanálech pomocí nástrojů, jako je Followerwonk. To by vám umožnilo systematicky se zaměřit na typ publika a stránek, které chcete zaujmout (a zároveň rozšířit povědomí o vaší značce). Musíte rozdávat něco, co by lidé skutečně chtěli, zejména vaše cílové publikum. Vyplatí se také trochu se pobavit a zkusit vymyslet nějakou kreativní taktiku, která by vyžadovala, aby soutěžní příspěvky odkazovaly na vaše stránky.
Mezi možné nápady patří např:
Módní/oděvní obchodní stránky: Potřebuje váš přítel módní změnu za 500 dolarů? Pošlete fotky a napište příspěvek o produktech, které byste si koupili.
Nářadí/stránky pro domácí kutily: Soutěž o nákupy - Potřebuje některá místnost ve vašem domě proměnu? Jak byste utratili peníze za produkty z našich stránek?
Kdo by se nerad celý den díval na hezké fotografie? Všichni jsme vizuálně stimulováni krásnými obrázky, a proto opravdu stojí za to, abyste na své stránky umístili velké fotografie ve vysokém rozlišení. Nemluvě o tom, že jako obchodní web jsou vaše webové stránky hlavním prostředkem, díky kterému si návštěvníci mohou blíže prohlédnout produkty, které nabízíte. Pokud produkt nevidím zřetelně, proč bych si ho měl na vašem webu kupovat? Jak mu mohu vůbec věřit?
Obrázky jsou také účinnou taktikou budování odkazů. Čtvrtou nejčastěji odkazovanou stránkou na webu společnosti Fab je stěna Fab Inspiration. Jedná se o sociální nástěnku nálad, aby se komunita mohla navzájem podělit o inspirativní návrhy. Ačkoli podnětem k jejímu vytvoření bylo začlenit na web sociální sdílení, její design vypovídá o působivosti odvážných a kvalitních fotografií. Nemluvě o tom, že stránka získala odkazy od časopisů Elle a Cool Hunting.
Něco se dá říct o budování očekávání předtím, než se produkt skutečně dostane na trh. Lidé jsou přirozeně zvědaví a chtějí být první, kterým bude umožněn přístup k výrobku a jeho vyzkoušení. Vzpomeňte si na obrovské fronty, které stály před prodejnami Apple v den vydání iPadu 3, nebo na očekávání, která provázela vydání hry Diablo 3.
Startup Vizuální.ly zveřejnil teaser video o svém produktu ještě předtím, než se lidé mohli přihlásit do veřejné beta verze. Když ji konečně otevřeli, inspirovalo to 60 000 lidí k registraci pozvánek a vedlo k tomu, že jejich účet na Twitteru sledovalo 8 500 lidí. Obchodem, který také úspěšně využil očekávání, byl Bonobos, který se zabývá prodejem lépe padnoucích pánských výrobků. Nedávno uvedli na trh džínovou řadu, která rozšířila jejich sortiment z pouhých chinos kalhot a bavlněných kalhot. Společnost vytvořila mikrostránku pro jednotlivce, kteří chtěli být jako první informováni o uvedení džínové produktové řady do prodeje, a také vydala promo video. Bylo tak úspěšné, že jim došly pozvánky! O uvedení tohoto nového produktu na trh informovaly časopisy Esquire a Dappered a také WSJ.
Někdy se tak utápíme ve snaze zaujmout naši cílovou skupinu (Jaká je její persona? Koho sledují? Jak s nimi mohu navázat vztah?), že můžeme ztratit ze zřetele všechny ostatní potenciální příležitosti, které existují. Udělejte si brainstorming všech skvělých věcí, které jako společnost děláte, a jaká je vaše další iniciativa. Dokážete z některé z nich vytvořit příběh? Pokud vás žádný nenapadá, přemýšlejte mimo svůj web a své cílové publikum a napište příspěvek na blog, který je osloví.
Firmy často používají svůj firemní blog jako způsob propagace svých produktů. To ale není účelem blogu (pokud snad nejste společnost Apple). Lidi nezajímá, že váš web prošel dvěma iteracemi redesignu, pokud se jich to přímo netýká. Většinu nezajímá, že váš nový produkt je nyní přejmenován na produkt 2.0, protože prošel drobnou změnou, a i kdyby je to zajímalo, odkazovali by na něj? Lidé chtějí kvalitní a zajímavý obsah, u kterého si řeknou: "Páni, to je docela hezké. Chci to sdílet!" nebo "(Jméno osoby) by se tento článek opravdu líbil. Hned jim ho pošlu."
Řekněme, že vaše stránky prodávají automobilové brzdy. Rozšiřte svůj záběr tak, aby vaše stránky oslovily nejen lidi, kteří se zajímají o nákup brzd, ale i o závodní nebo závodní vozy. Milovníků závodních vozů je pravděpodobně více než milovníků brzd. Pomocí nástrojů jako Google Insights for Search a Google Alerts zjistíte, jaké jsou žhavé trendy v závodění. Podívejte se na fóra a zjistěte více o tom, co je zajímá. Zapojte se do těchto konverzací tím, že budete poskytovat hodnotu.
Letos, Codecademy spustila Code Year, iniciativu zaměřenou na jednotlivce, kteří se chtějí naučit programovat a dali si k tomu novoroční předsevzetí. Lidé, kteří se přihlásí, dostanou každý týden novou lekci kódování zdarma. Byl to obrovský úspěch, protože se k odběru těchto lekcí přihlásilo více než 400 tisíc osob. Designér, který navrhl vstupní stránku Code Year, napsal fenomální příspěvek o tom, jak stránku navrhl za 1 hodinu. Účel příspěvku pravděpodobně není zaměřen na 400 tisíc osob, které se zaregistrovaly, i když pomohly k úspěchu stránky. Rád bych si myslel, že byl zaměřen na designéry nebo podnikatele, kteří v současné době pracují na vlastním startupu. Příspěvek na blogu získal 671 odkazů ze 141 odkazujících kořenových domén z webů jako Hacker News, Tech Meme a Reddit.
Přemýšlejte o čemkoli, co byť jen částečně souvisí s vaším oborem - inspirujícím rozruchem nebo vytvářením úžasných produktů - a napište kolem toho opravdu kvalitní obsah na své stránky nebo blog.
Pokud váš web nemá vlastní blog, zvažte zajištění příležitostí pro hostující příspěvky na blogu, což je stále cenné médium pro vyhledávání odkazů a budování odkazů (zejména pro budování odkazů na hlubší stránky, jako jsou stránky kategorií). Publikování příspěvků na blogu také nabízí příležitost oslovit publikum, které o vaší značce ještě neslyšelo. Existuje spousta vynikajících zdrojů, které již poskytují podrobné informace o tom, jak postupovat při oslovování blogerů s žádostí o možnost hostování na blogu.
Nové prostředí online marketingu nabízí nové příležitosti pro vyprávění příběhů a přidává lidský prvek do typu příběhů, které sdílíme. obsahová iniciativa společnosti Coca Cola ukazuje, že obsahový marketing roste a stává se důležitou součástí online marketingu. Existuje několik dalších značek, které také využívají vyprávění příběhů jako kanál, například příběh společnosti Nike o tom, jak běhání znovu spojilo vztah na dálku.
Z hlediska SEO přitahuje storytelling odkazy. Toto video , které vyprávělo příběh o moderním nožíři, který vyrábí nože ručně, přilákalo odkazy z NY Times, FastCoDesign, Huffington Post a Gizmodo na jeho obchodní stránku Cut Brooklyn.
Mít video místo pouhého textu téměř ztrojnásobí průměrný počet odkazujících kořenových domén.
Řekněme, že máte omezený marketingový rozpočet a nejste si jisti, zda máte prostředky na vytvoření linkbait obsahu. Mít taková omezení pro marketing je normální, ale být kreativní, odvážný a riskovat se přesto může vyplatit. Vezměte si jako příklad Dollar Shave Club. S rozpočtem necelých 5 000 dolarů dokázal Dollar Shave Club vytvořit Old Spice like video o svém produktu, které vedlo k více než 4,5 milionu zhlédnutí na YouTube, 27 000 sdílení na Facebooku a více než 2 000 tweetů. Tento startup z Los Angeles zkombinoval holicí strojky, model měsíčního předplatného a video představující jejich společnost světu s humorem jako způsob, jak prorazit v tomto prostoru. Vytváření takového obsahu není bez rizika, ale když se vyplatí a je v souladu s vaší hlavní nabídkou, přináší to mnoho dalších výhod (povědomí o značce, růst tržeb a word-of-mouth).
Zde je další skvělý příklad toho, jak se něco tak náhodného, jako je noční komentář na Facebooku, téměř přes noc proměnilo v knihu, která se na Amazon.com prodává na prvním místě. Adam Mansbach, autor knihy pro děti a dospělé s názvem (děti, zacpěte si uši) "Go the F**k to Sleep", si rychle získal pozornost celebrity Samuela L. Jacksona, aby se ujal vyprávění, jakmile se dozvěděl, že bude existovat verze knihy pro Audible.com. Právě tato kombinace zajímavého, ale jedinečného obsahu vyprávěného rozpoznatelným hlasem proměnila prodejní stránku společnosti Audible.com v jednu z nejlépe odkazovaných, nejvíce sociálně sdílených a nejlépe hodnocených stránek na jejich webu.
Pinterest zaznamenal za posledních 6 měsíců rychlý růst s více než 10 miliony registrovaných uživatelů. Síla Pinterestu spočívá v jeho schopnosti přivádět na váš obchodní web odkazovou návštěvnost. Tento typ platformy představuje příležitost pro obchodní weby využít uživatelskou základnu Pinterestu jako způsob, jak efektivně zapojit cílené uživatele vytvářením obsahu, který je pro ně relevantní, a zviditelnit své produkty pro správné publikum. V ideálním případě by strategie měla spočívat ve vytváření přesvědčivého a hodnotného obsahu, aby uživatelé chtěli kliknout na špendlíky a přistát na různých stránkách produktů. Colby Almond ze společnosti 97th Floor vytvořil Virální průvodce Pinterest marketingem, a také napsal další příspěvky na blog, které představují, jak efektivně budovat Pinterest a vytvářet správný typ obsahu pro toto médium.
Některé značky, jako například Whole Foods, spustily vlastní iniciativu Pinterest (která má 28 tisíc sledujících) a používají ji jako kanál sociálních médií, který reprezentuje jejich základní hodnoty. Dokonce vyhlásili soutěže, jako je tato "Pinty pro mámu" z jejich účtu.
Jiné obchodní stránky, jako například Everlane , vnímají Pinterest jako příležitost mít své produkty připnuté na různých nástěnkách. V důsledku toho začlenily funkci Pinterest Pin It na své produktové stránky.
Pokud jde o přímé přínosy pro SEO, odkazy z pinů a repinů jsou nofollow, stejně jako odkazy, které se objevují v popisu.
Každý má rád Rube Goldbergův stroj. Jsou zábavné, chytré, zajímavé a zatraceně kreativní. Honda vytvořila Rube Goldbergovo zařízení vyrobené z dílů jejich automobilů s názvem "The Cog". Víte, co dělalo toto video méně cool? Skutečnost, že dodnes tento obsah nenajdete na žádných webových stránkách nebo kanálech YouTube společnosti Honda. Hádejte, pro koho to nevěstilo nic dobrého? Kanál automobilových nadšenců známý jako Web Rides TV s více než 3,7 miliony zhlédnutí a počítá se. Tato adresa URL také získala odkazy z 582 odkazujících kořenových domén.
Jen si představte, jakou ztracenou příležitost zde měla společnost Honda, aby získala odkazy, zmínky na sociálních sítích a pozornost značky ke svým webovým stránkám a kanálu YouTube. Když začnete kreativně a nestandardně přemýšlet o tom, jak efektivněji využívat různé marketingové kanály (v tomto případě televizi), nezapomeňte udělat ze SEO klíčový ukazatel výkonnosti vaší kampaně a zajistit, aby kapitál odkazů proudil zpět na vaše webové stránky - sami hostujte tento videoobsah na svých webových stránkách, zveřejněte jej na svém kanálu YouTube a proveďte cílený PR tlak kolem vaší kampaně, který bude obsahovat odkaz zpět na stránku vašeho webu. A konečně, nenechávejte prostor ostatním, aby byli de facto stránkou, která se objeví při vyhledávání vaší úžasné práce, a vždy začleňte SEO v rámci všech svých marketingových kampaní.
Budování odkazů je tvrdá práce a výsledky se často dostaví až po měsících, kdy jste investovali neuvěřitelné množství času a prostředků. Tyto případové studie však ukazují, že to funguje, a i když se výsledky na začátku křivky zdají minimální, na jejím konci exponenciálně porostou. Jde o to neustále tlačit na setrvačník, pracovat opravdu tvrdě, dokud nezískáte alespoň náznak hybnosti, a pak na této nepatrné hybnosti dále stavět, dokud nezačne polevovat a protlačování nebude snazší. Prostě pokračujte v iterakcích a nevzdávejte se!