- autor Redakce
- 12. 04. 2025
Načítáme marketingová moudra
V počátcích TikToku, který se vyznačoval převážně tanečními výzvami a výměnou rtů, si Shola West, zastánkyně kariéry generace Z, řečnice a pedagožka, všimla mezery.
"Rozhodla jsem se, že chci přijít na platformu a podělit se o tipy a triky ze své kariéry, kdy jsem pracovala v mediálním průmyslu," říká.
Nyní je Westová známá jako "starší sestra mladých kreativců" - s oceněním Forbes 30 pod 30 - a buduje digitální značku, která poskytuje kariérní rady začínajícím profesionálům.
"Nešla jsem do toho s tím, že to bude podnikání v oblasti sociálních médií jako takových," říká West. "Šlo mi o přidanou hodnotu."
Nyní je to její práce na plný úvazek.
Podnikatelka v oblasti sociálních médií vydělává peníze na partnerství se značkami, workshopech a dalších sladěných spolupracích.
Podnikání v oblasti sociálních médií zahrnuje budování podniku s využitím sociálních médií jako převládajícího způsobu podpory prodeje a marketingu.
Tento koncept jde ruku v ruce s prudce rostoucí "ekonomikou tvůrců" - termínem označujícím influencery nebo tvůrce obsahu, kteří využívají své digitální platformy k produkci, distribuci a zpeněžování svého obsahu, přičemž často generují příjmy z partnerství se značkami, placených reklam a partnerských odkazů.
Jiné formy podnikatelů v sociálních médiích mohou podnikat v odvětvích, jako je elektronické obchodování, poradenství a další.
Prozkoumejte hlavní trendy v sociálních médiích, které by značky měly znát, a optimalizujte svou sociální strategii.
Málokdy se setkáte s podnikem, který by nějakým způsobem nevyužíval sociální média. Jen v USA používá 77 % malých podniků sociální média pro základní funkce, jako je prodej, marketing a služby zákazníkům.
Není divu, protože právě tyto online platformy jsou lovištěm kupujících: Jeden ze čtyř spotřebitelů dává přednost vyhledávání značek na platformách sociálních médií před vyhledávači. A pokud jde o to, jak spotřebitelé oceňují jednotlivé tvůrce, 49 % z nich provádí denní, týdenní nebo měsíční nákupy na základě příspěvků influencerů.
Myslím, že můžeme s jistotou říci, že sociální média jsou pro podnikatele lukrativním kanálem. Je to také nízkonákladový a vysoce výnosný obchodní nástroj pro lidi s kreativním myšlením, ale omezeným rozpočtem.
Na všech platformách sociálních médií se nyní video skutečně prosazuje a upřednostňuje. Krátká videa jsou nejrychleji rostoucí kategorií obsahu na LinkedIn a platforma nedávno začala testovat vertikální video kanál (podobný formátům na Instagramu a TikToku).
"Zaznamenal jsem explozi video podcastových rozhovorů," říká Gigi Robinson, zakladatel Hosts of Influence. "Umožnilo to příležitosti, kdy se můžete lépe sblížit se značkou nebo zakladatelem značky, což z vás může udělat loajálnějšího zákazníka.
Podobně je na vzestupu obsah o tom, jak se vyrábí.
"Některé značky to dělají docela dobře," říká Emma Sneddon, manažerka sociálních médií na volné noze, a uvádí příklady jako REFY a Free Soul.
V níže uvedeném příspěvku Free Soul oslavila značka Mezinárodní den žen různými akcemi - a videem, které představilo nejen to, čím se značka zabývá, ale i lidi, kteří za ní stojí.
"Místo toho, aby pouze říkali: 'Tady je náš produkt, prosím, kupte si ho', ukazují více obsahu ze zákulisí. Zapojují své zaměstnance."
"Směřujeme k větší autenticitě než k estetice," svěřil se mi také Sneddon. "Podnikatelé v sociálních médiích se začínají zaměřovat na syrový, relativní a osobnější obsah."
Jak se značky chytají, mnoho z nich se obrací na mikroinfluencery (tvůrci s 10 000 až 99 999 sledujícími) spíše než na celebrity, aby prezentovali své produkty a služby prostřednictvím originálního obsahu.
64% procent marketérů v posledním roce spolupracovalo s mikro-influencery a 47 % uvádí, že tato skupina přinesla největší marketingový úspěch.
"Kdysi měli lidé pocit, že musíte mít milion sledujících, abyste získali partnerství, uzavřeli smlouvy se značkami a získali příležitosti," říká West. "Dnes už to tak není. Pokud máte silnou niku a dobře zapojenou komunitu, i když máte 5 tisíc sledujících, stále jste schopni získat přístup."
V přesyceném oboru vás odliší, když nabídnete něco nového a využijete své jedinečné zkušenosti, odborné znalosti a zájmy. To je to, co Westová udělala, a říká mi, že to funguje v její prospěch.
Stejně tak můj newsletter, podcast a komunitní platforma Stella je síť, která spojuje právě černošské ženy v médiích. Je to záměrné — a funguje to: Úzce zaměřené komunity dokážou lépe zapojit uživatele a získat si jejich věrnost. Podporují také silnější pocit sounáležitosti a příbuznosti.
Součástí zvládnutí sociálních médií je experimentování na různých platformách.
"Myslím, že diverzifikace platforem je klíčová," říká Robinson. Nebojte se přidávat a vyvíjet - často na vás čekají obrovské odměny a noví zákazníci. Nebojte se ani obratu."
Společnost Substack například spustila Fond pro akceleraci tvůrců, který motivoval tvůrce k migraci jejich komunit předplatitelů na její platformu a nabízel řadu nástrojů a služeb.
Vytvořte si plán zveřejňování příspěvků na sociálních sítích, který nejlépe vyhovuje vašemu obchodnímu modelu, a dodržujte ho. Nenechte se však strhnout představou, že musíte zveřejňovat příspěvky v určité frekvenci jen proto, že to vidíte u jiné osoby nebo značky.
"Konzistence pro každého vypadá jinak," říká mi Sneddon. "Vždycky říkám, že kvalita má přednost před kvantitou. Chtějte, aby vaše příspěvky měly hodnotu a aby vašemu publiku skutečně něco přinesly. Nechcete zveřejňovat příspěvky každý den jen proto, abyste si udrželi konzistenci."
Bez ohledu na četnost může být údržba sociálních médií únavná. Plánovače jako Vista Social a Buffer jsou užitečnou alternativou k ručnímu zveřejňování a je známo mnoho firem a tvůrců, kteří s nimi mají skvělé výsledky.
Většina platforem sociálních médií má také vestavěné nástroje pro plánování, které můžete využít.
A pokud se někdy cítíte kreativně vyčerpaní, Westová má tip: říká, že umělá inteligence, pokud se používá zodpovědně, může být skvělým zdrojem, který vám pomůže generovat nové nápady na obsah.
Například společnost HubSpot má nástroj pro generování nápadů na blog poháněný umělou inteligencí, který vám může pomoci při brainstormingu, když se zaseknete, nebo při zdokonalování nápadu do podoby, se kterou můžete pracovat.
Jestli jsme se z dočasného zákazu služby TikTok v USA něco naučili, pak to, že nemůžeme předpokládat, že platformy - a s nimi spojená data - budou existovat navždy.
Vytvořte si vlastní systém e-mailového marketingu, abyste zajistili sběr e-mailů a dalších relevantních informací od své online komunity.
Úspěšní podnikatelé v sociálních médiích podle Robinsona vědí, jaký je rozdíl mezi publikem a komunitou. Největší rozdíl spočívá v zapojení.
"Vaše publikum jsou lidé, kteří vás často podporují, ale vaše komunity jsou lidé, kteří si vás kupují. Když jste schopni být úspěšní v sociálních médiích, jste schopni konvertovat a jste schopni vydělávat peníze, protože lidé k vám chtějí mít přístup."
Jinými slovy, komunita je pro konverze klíčová.
Sneddon souhlasí. Říká, že byste měli neustále "komunikovat se svým publikem, klást mu otázky a odpovídat na komentáře".
Dodává: "Tím si vybudujete komunitu a lidé se budou na vaši stránku vracet, protože budou vědět, že s nimi budete komunikovat."
Své podnikání musíte hnát kupředu sami. Proto je jednou z nejlepších strategií pro udržení kariéry podnikatele v sociálních médiích sebepropagace.
"Zavřená ústa nedostanou najíst," říká Robinson. Od začátku roku 2025 uzavřela 15 zakázek tím, že hlasitě sdílela svou minulou práci na svých kanálech sociálních médií. Práce koneckonců vede k nové práci.