- autor Redakce
- 29. 07. 2025
Načítáme marketingová moudra
Většina lidí při řízení poslouchá svou oblíbenou hudbu, audioknihy a podcasty. Dá se říci, že zvukový obsah je nejen velkou součástí našich životů, ale i přirozenou součástí. Od nepaměti se lidé při komunikaci a učení spoléhají na mluvené slovo.
V posledních desetiletích jsme také svědky velkých změn v komunikaci prostřednictvím elektronických zařízení. Vlivné IT a technologické společnosti se předhánějí ve vytváření osobních asistentů založených na umělé inteligenci, kteří rozumí našim zvukovým příkazům a přesně je plní.
Jedna studie zjistila, že 65 % uživatelů uvedlo, že svým osobním asistentům s umělou inteligencí pravidelně pokládají obecné otázky. Kromě toho je 40 % z nich používá k získání pokynů při řízení, 25 % k telefonování, 23 % k diktování textových zpráv nebo e-mailů, 17 % k přijímání aktuálních informací a 9 % k provádění dalších úkolů, například k nastavení připomenutí schůzky.
Lze tyto nové zvukové trendy využít pro marketingové účely?
Marketing používáte k popularizaci svého podnikání, zvýšení prodeje, zvýšení povědomí o značce... Zvažte, zda do svých kampaní nepřidat něco jiného, něco, co bylo donedávna přehlíženo: marketingové kampaně se zvukovým obsahem.
Uznávám, že vizuální sdělení mají dopad, ale audio marketing není jiný. Marketéři se musí přizpůsobit chování lidí, aby je oslovili. Navíc spoléhat se pouze na text a psát dokonalé články pro obsahový marketing není snadné. Proto je třeba zvážit alternativní strategie marketingu obsahu.
Lidé jsou zaneprázdněni více než kdy jindy, takže se podcasty stávají pasivním způsobem konzumace obsahu při současném multitaskingu.
Studie IAB a Edison Research zjistila, že 65 % posluchačů podcastů si s větší pravděpodobností koupí produkt podporovaný v podcastu.
Gartner předpovídá, že do roku 2020 bude 30 % relací při procházení webu zprostředkováno hlasem.
Podle společnosti Nielsen vzrostl v roce 2016 počet audio streamů na vyžádání o 76 % a zastínil tak video streaming o více než 250 milionů streamů.
Podle společnosti Google roste obliba hlasového vyhledávání a 20 % mobilních dotazů v roce 2017 bylo hlasové vyhledávání a očekává se, že tato čísla budou nadále růst.
Zvukový obsah může také ovlivnit zákazníky/fanoušky, takže je pro marketéry výhodný. Julian Treasure vysvětluje, jak nás zvuky ovlivňují čtyřmi způsoby:
Fyziologicky: Zvuky ovlivňují tělo přímo, zvyšují srdeční tep, stimulují vylučování různých hormonů atd.
Psychologicky: Zvuky ovlivňují emoce v závislosti na různých podnětech. Hudba je nejsilnějším emočním zvukovým spouštěčem, který posluchačům umožňuje například relaxovat a zlepšit náladu.
Kognitivně: Nepříjemné zvuky mohou narušovat naše soustředění, což vede k nižší produktivitě. Hluky na pozadí brání porozumění předávaným zprávám.
Zvuková stránka: Tento aspekt je zásadní, protože nám umožňuje vytvářet zvuky a sdělovat zvuková sdělení, která zákazníky nabádají, aby dbali na naše rady.
Umožněte svému publiku vybrat si médium, kterému dává přednost; navíc tím můžete přilákat nové publikum. Dobrým příkladem jsou podcasty Pulizzi and Rose společnosti Content Marketing Institute, které poskytují postřehy, užitečné tipy a nejnovější zprávy z oblasti marketingu obsahu. Joe každý týden zveřejňuje příspěvek na blogu o pořadu, představuje sponzory a vyzývá k akci, abyste se přihlásili k odběru podcastu.
Můžete také vytvořit speciální stránku pro svůj podcast a proměnit ji v generátor kontaktů. Pokud si nejste jisti, jak přesně by měla vypadat, podívejte se na stránku Rainmaker.fm věnovanou podcastům. A abyste mohli svůj obsah prezentovat ve snadno použitelných formátech a rozvrženích pro všechny typy zákazníků, můžete použít nástroj jako Kajabi pro snadné nahrávání dokumentů, prezentací, obrázků a zvukových souborů.
Přehrávání zvuku na webových stránkách je dobrý nápad pouze v případě, že se ujistíte, že jej lze vypnout, aby návštěvníky neobtěžoval.
Použijte nástroj, jako je Podbean.com, abyste se naučili vytvářet následné zvukové záznamy a získali více doporučení. Rewardstream vysvětluje, jak referenční marketing funguje: "Zachyťte a zapojte své zákazníky přesně ve chvíli, kdy se cítí s vaší značkou, vaší společností a vašimi produkty nejspokojenější." Studujte své zákazníky a zjistěte, co je oslovuje; zařaďte zvukové prvky podle jejich vkusu.
Sociální média jsou pro vaši obsahovou marketingovou strategii zásadní. Otázkou je, jak vytvořit háček, který bude generovat lajky, sdílení nebo komentáře. (Například The Verge používá v prvních sekundách svých videí grafický prvek, který diváky upozorní, že je třeba "zapnout zvuk".)
Streamování zvuku byste neměli omezovat pouze na své webové stránky nebo blog. Pokud vaši fanoušci/zákazníci používají Facebook, využijte funkci Live Audio a předejte své sdělení přímo.
Experimentujte s každou funkcí, kterou Facebook spustí, protože jen tak zjistíte, zda nová funkce přináší vašemu podnikání hodnotu.
V zajímavém live videu, které začíná v 06'50'', Erik Fisher, Kim Reynolds a Joel Comm diskutují o výhodách funkce Facebook Live Audio.
Vytvářejte playlisty na oblíbených hudebních streamovacích kanálech a rozesílejte je svým fanouškům, zákazníkům nebo sledujícím. Tím ukážete osobnost své značky a přilákáte sledující. Například Pepsi má Pulse Pop, značkovou rozhlasovou stanici na iTunes Radio společnosti Apple, a Toyota vytvořila stanici na Pandora s exkluzivními rozhovory s populárními umělci.
Přibližně 80 % vašeho publika používá tu či onu platformu sociálních médií. Na rozdíl od tradičních strategií cílení může být cílení reklamy na sociálních médiích ovlivněno zvyklostmi vašich spotřebitelů při poslechu. Hlavní hudební distribuční platformy, jako jsou Spotify, iHeartMedia a Pandora, vytvářejí technologie zaměřené na zobrazování specifických a cílených reklam posluchačům na základě jejich preferovaných hudebních žánrů.
Lidé jsou zaneprázdněni více než kdy jindy a stále více lidí se učí poslechem podcastů, zatímco vykonávají více úkolů najednou. Zvukový obsah se může skvěle hodit pro marketing vaší firmy nebo značky.
Zabýváte se již tímto typem obsahového marketingu? Které strategie považujete za nejúčinnější při kombinování psaného a zvukového obsahu?