- autor Redakce
- 30. 07. 2025
Načítáme marketingová moudra
Určit nejlepší reklamní platformu pro pay-per-click (PPC) roku znamená zvážit vliv mnoha proměnných: trendy v odvětví, potřeby a preference inzerentů, rozpočet, zákony na ochranu osobních údajů a možnosti a inovace platformy.
Od roku 2023 jsou Google a Facebook dvě největší a nejpoužívanější PPC platformy a nevykazují žádné známky toho, že by chtěly sestoupit z trůnu.
Pokud se vstupní stránka společnosti umístí na jednom z prvních míst ve vyhledávání Google, je přítomnost reklam na ní způsobena nejen vynikajícím SEO, ale také aktivním zapojením kampaní Google Ads.
Každá kampaň je jedinečná. Ve skutečnosti si můžete vybrat z pěti typů:
Kampaň ve vyhledávací síti
Kampaň v obsahové síti
Nákupní kampaň
Video kampaň
Kampaň na aplikace.
Krása používání Google Ads spočívá v tom, že umožňuje stanovit rozpočet, který nebude nikdy překročen. Platforma předpovídá výsledky na základě stanoveného rozpočtu, což vám dává plnou kontrolu nad náklady.
Tři další výhody používání Google Ads:
Google Ads poskytuje firmám možnost oslovit velké a různorodé publikum prostřednictvím své rozsáhlé sítě, která zahrnuje vyhledávání Google, Mapy Google, YouTube a miliony dalších webových stránek a mobilních aplikací.
Zacílení. Google Ads nabízí řadu možností cílení, včetně demografického, geografického, behaviorálního a dalších, což podnikům umožňuje oslovit požadované publikum s vysokou přesností a efektivitou.
Měřitelné výsledky. Google Ads poskytuje podrobné reporty a analýzy, které podnikům umožňují sledovat výkonnost kampaní a měřit návratnost investic do reklamy. Inzerenti mohou tyto údaje využít k optimalizaci svých kampaní, přijímat informovaná rozhodnutí a upravovat své strategie tak, aby splnili své cíle.
Tyto tři výhody spolu se snadným používáním, flexibilitou a škálovatelností činí z Google Ads cennou součást komplexní digitální marketingové strategie pro firmy, které chtějí oslovit své cílové publikum a dosáhnout výsledků.
Facebook Ads má více než 2,7 miliardy aktivních uživatelů měsíčně a dokáže shromažďovat velké množství údajů o uživatelích, což firmám umožňuje cílit reklamy na základě řady demografických, geografických, zájmových a behaviorálních kritérií.
Takto rozsáhlá možnost cílení znamená, že podniky mohou své reklamy doručovat lidem, kteří mají o jejich produkty nebo služby největší zájem, a zvýšit tak efektivitu svého reklamního úsilí.
Můžete utéct, ale před vševědoucími algoritmy Marka Zuckerberga se neschováte. Všichni jsme někdy bezmyšlenkovitě procházeli Facebook a narazili na reklamu na přesně ten pár bot, který jsme si večer předtím prohlíželi online. To vše díky děsivému a zároveň působivému světu reklam na Facebooku a jeho schopnosti cílit na nás na základě naší předchozí aktivity ve vyhledávání.
Firmy používají Facebook Ads k oslovení specifických demografických skupin a k projevení žádoucích výsledků.
Ačkoli Google a Facebook vládnou, bylo by moudré sledovat jejich nejpravděpodobnější vyzyvatele v oblasti reklamy: Bing a TikTok.
Bing společnosti Microsoft je malý, ale mocný konkurent, který se může pochlubit druhým nejvyšším podílem na trhu ve výši 3 % celosvětově a v zemích, jako jsou USA, Velká Británie, Kanada a Austrálie, dosahuje dokonce 5-10 %. Bing spolupracuje s Yahoo a AOL, což mu umožňuje poskytovat inzerentům přístup k další 1 miliardě aktivních uživatelů měsíčně. Bing Ads má navíc některé výhodné funkce, které nejsou v Google Ads k dispozici, například umožňuje inzerentům cílit na konkrétní skupiny LinkedIn.
Bing Ads bývají nákladově efektivnější. Tím, že si účtuje nižší sazby za proklik (CPC) než Google Ads, poskytuje výhodu inzerentům s menšími rozpočty. Míra prokliku (CTR), které Bing dosahuje, je v průměru téměř o procentní bod vyšší - 2,83 % ve srovnání s 1,91 % u Googlu, ačkoli Google stále vítězí v míře konverze s průměrem 3,75 % oproti 2,94 % u Bingu. Výsledky společnosti Bing v oblasti CTR znamenají, že může potenciálně získat více kliknutí a konverzí za vynaložené reklamní výdaje.
Publikum Bingu se mírně, ale přesto významně liší od publika Googlu. Uživatelé Bingu jsou spíše starší, v průměru 45 let, mají vyšší roční příjem, v průměru 100 tisíc dolarů, a častěji nakupují online. Může tedy být produktivním místem pro uspokojování spotřebitelů vyšších značek, což z něj činí vhodnou volbu pro ty, kteří chtějí maximalizovat návratnost svých výdajů na reklamu (ROAS).
Ačkoli je uživatelská základna TikToku (1,5 miliardy uživatelů) v porovnání s téměř 3 miliardami uživatelů Facebooku trpasličí, je stále impozantní, přestože je v některých zemích zakázána. Tam, kde jsou reklamy na Facebooku dobře známé a hojně využívané, jsou reklamy TikTok na vzestupu a jejich výhodou je (zatím) mnohem méně nasycený trh. To z něj dělá hlavní místo pro reklamu, zejména pokud se zaměřujete na mladší publikum, které se může Facebooku vyhýbat. Jedinečný formát krátkých videí TikTok podporuje vysokou míru zapojení a každodenní používání. Virální klipy se často šíří a nabízejí výhodná zobrazení i pro inzerenty.
Při spuštění TikTok Ads byly ceny reklamy levné. Nyní s její rostoucí popularitou přišla i rostoucí cena CPC. TikTok má však výrazně vysoké CTR, částečně díky nenasycenosti reklamou, takže ROAS je poměrně lukrativní a bude se zvyšovat s tím, jak se bude používat více reklam a formátů. Facebook má průměrný konverzní poměr 2-15 %, zatímco TikTok nedosahuje ani 1-3 %. V konečném důsledku bude nákladová efektivita reklam na TikTok oproti reklamám na Facebooku záviset na konkrétních cílech a záměrech inzerentů a jejich strategickém plánování s ohledem na tyto body.
TikTok ví, jak upoutat pozornost, a tuto dovednost přenesl do svých reklamních služeb, které jsou navrženy tak, aby vytvářely nezapomenutelné zážitky s interakcí, zapojením a pohlcením, které přitahují cílové spotřebitele. Nabízí řadu reklamních formátů, včetně reklam ve feedu, převzetí značky a značkových hashtagů. Ačkoli Facebook ve snaze udržet si náskok rozšiřuje svou nabídku, TikTok má některé výhodné přednosti. Chcete-li vytvářet obsah, který působí autenticky a rezonuje s cílovým publikem, zaměření TikToku na obsah vytvářený uživateli znamená, že šikovní inzerenti mají možnost využít množství kreativních nápadů, což je pro mladší demografickou skupinu TikToku přitažlivé.
Je zřejmé, že Amazon Advertising, LinkedIn Ads a TikTok Ads získávají stále větší využití a rostou, protože stále více inzerentů se snaží oslovit publikum na dalších platformách.
Amazon Advertising má rozsáhlou uživatelskou základnu nakupujících, což z ní činí atraktivní platformu pro inzerenty, kteří chtějí cílit na spotřebitele v nákupním trychtýři.
LinkedIn Ads naproti tomu nabízí přístup k profesionálnímu publiku a může být efektivní zejména pro B2B marketéry.
TikTok Ads se svou vysoce angažovanou a mladou uživatelskou základnou může inzerentům poskytnout jedinečnou příležitost, jak oslovit spotřebitele z generace Z.
Dynamické duo PPC má jedinečné a výkonné funkce, které se vzájemně doplňují a vytvářejí ucelený trychtýř, který se spojí s uživateli napříč různými styčnými body.
Podívejme se, jak to funguje.
Ve fázi zjišťování můžete využít Google i Facebook k zachycení záměru a budování povědomí o značce pomocí videoreklamy na YouTube, zobrazovacích reklam a dalších.
Cílem je vyvolat počáteční akci, jako je zhlédnutí videa, kliknutí na odkaz nebo vyplnění formuláře, a v další fázi uživatele zaujmout a znovu na něj cílit.
Když jsou uživatelé ve fázi zvažování, rozhodují se, zda nakoupit, nebo ne. Možná budete chtít maximalizovat návratnost investic testováním nových reklam pro ty, kteří se nezapojili, opětovným cílením na ty, kteří interagovali, používáním obsahu generovaného uživateli a ponecháním spuštěných reklam ve vyhledávání a nakupování Google, abyste neztratili publikum u konkurence.
Ve třetí fázi řídíme konverze opětovným cílením na publikum v síti Google Display Network - včetně umístění v Gmailu - a na platformě Facebook pomocí vysoce hodnotných nabídek. Otestujte pobídky, jako jsou bezplatné zkoušky, dárky k produktům, doprava zdarma a slevové kódy.
Ve čtvrté fázi se zaměřte na udržení zákazníků a vytvoření loajality. K zajištění úspěchu můžeme použít následující marketingové taktiky pro udržení zákazníků:
Propagujte doplňkové produkty nebo nové položky předchozím zákazníkům, abyste získali další prodeje.
Zákazníkům, kteří si nedávno zakoupili zboží, zasílejte upomínky s upozorněním, že by mohli potřebovat doplnit zboží, a nabídněte jim slevu za odběr.
Spojte se se zákazníky, kteří si v předchozím roce zakoupili sezónní zboží, a představte jim nové produkty nebo nadcházející sezónní nabídky.
Znovu navažte kontakt s neaktivními zákazníky a nabídněte jim zajímavou slevu, abyste je získali zpět.
* * *
Ať už je používáte společně nebo odděleně, Google Ads a Facebook Ads zůstanou i nadále předními reklamními platformami PPC.
Využití silných stránek obou může vést k maximálnímu dopadu, ale firmy by měly pečlivě vyhodnotitt své publikum a cíle, aby určily nejlepší strategii pro své kampaně.