- autor Redakce
- 22. 05. 2025
Načítáme marketingová moudra
Analýza konkurence SEO poskytuje přehled o tom, proč vás konkurenti předstihují a co s tím dělat. Zde je návod, jak se to dělá.
Marketing spočívá ve vysvětlování potenciálním zákazníkům, proč váš produkt nejlépe vyhovuje jejich potřebám. Abyste to věděli, musíte vědět, co nabízí vaši konkurenti.
Jediný způsob, jak toho dosáhnout, je analýza konkurence - studium toho, co dělají vaši konkurenti.
Musíte vytvořit nejlepší produkt a nejlepší obsah, jaký můžete, a znalost toho, co dělají vaši konkurenti, je toho součástí.
Tento průvodce obsahuje osvědčené postupy, které vám pomohou zjistit, jak se vaši konkurenti umísťují a co s tím můžete dělat. A nezapomeňte tyto tipy zkombinovat se svými oblíbenými nástroji pro výzkum konkurence!
Pravděpodobně už víte, kdo jsou velcí hráči ve vašem oboru, ale dokážete vyjmenovat své hlavní SEO konkurenty?
Nemusí to být nutně ti samí.
Ve skutečnosti můžete mít více konkurentů v oblasti SEO, kteří existují mimo vaši oblast a se kterými musíte bojovat v SERP.
Například pekárna v New Yorku, která se snaží umístit na klíčová slova jako "nejlepší chléb v New Yorku", bude soutěžit s ostatními pekárnami o výsledky na první stránce.
Pokud by se však tato pekárna snažila umístit také na užitečném blogu s návody, soupeřila by také s vydavatelskými giganty, jako jsou Food Network a Taste of Home.
Pokud by chtěli proniknout do první desítky v těchto SERP, měli by co dělat, aby to zvládli!
To platí v každém odvětví:
Vaši nejlepší konkurenti v oblasti SEO jsou ti, kteří se umísťují na první stránce vyhledávání klíčových slov, na která se zaměřujete, bez ohledu na to, zda jsou to vaši obchodní konkurenti.
Pokud působíte ve více oborech, můžete mít dokonce pro každou nabízenou službu samostatné seznamy konkurentů, které se téměř nepřekrývají.
Zjistit, kdo jsou vaši konkurenti, je naštěstí tak snadné, jako zadat svá hlavní klíčová slova do Googlu a zapsat si domény hlavních konkurentů (nebo zadat klíčová slova do nástroje pro analýzu konkurence a nechat ho, aby vše udělal za vás).
I když používáte nástroj, je ve vašem nejlepším zájmu sledovat prostředí SERP, do kterého vstupujete (např. pokud vašemu cílovému klíčovému slovu dominují videa, pravděpodobně byste měli přemýšlet o vytvoření videoobsahu, abyste mohli konkurovat).
Zvláštní pozornost věnujte konkurentům, kteří obsazují místní balíčky a pozici nula - o tato prestižní místa byste rozhodně měli bojovat!
Než začnete analyzovat konkrétní strategie budování odkazů nebo on-page SEO, je dobré zhodnotit sílu vašich konkurentů v oblasti SEO.
I když teoreticky můžete porazit jakéhokoli konkurenta v jakémkoli výklenku a pro jakékoli klíčové slovo, množství prostředků, které by to vyžadovalo pro některá klíčová slova, je činí neproveditelnými.
Pomocí nástroje pro analýzu konkurence se podívejte na celkovou sílu domény vašich konkurentů a poté analyzujte konkrétní faktory, jako např:
Autorita domény
Země a stáří domény
Indexování ve vyhledávačích
Katalogové výpisy
Propojení data
Alexa rank
Objem návštěvnosti
Sociální signály
Zapište si informace a hledejte slabá místa, která můžete využít ve svůj prospěch.
Čím vyšší je obtížnost cílového konkurenta, tím silnější je jeho SEO a tím těžší bude ho předstihnout.
Zaměřte se na konkurenty s nižším celkovým skóre, kteří se dobře umísťují na klíčová slova ve výklenku.
Analýza frekvence termínů a inverzní frekvence dokumentů (nebo, protože to je příliš mnoho slov, TF-IDF analýza) může být užitečnou metodou pro obohacení vašeho stávajícího obsahu o "správná" klíčová slova, která používají vaši konkurenti.
To vám umožní správně optimalizovat vaše stránky pro vyhledávače nebo objevit klíčová slova s nízkou konkurencí, která jste možná přehlédli.
Zjednodušeně řečeno, TF-IDF je měřením toho, jak často se klíčové slovo na stránce objevuje (frekvence termínů), vynásobené tím, jak často se klíčové slovo na stránce očekává (inverzní frekvence dokumentů).
Při analýze TF-IDF můžete zjistit, že většina nejlépe hodnocených stránek pro vaše cílová klíčová slova má mnoho podobných výrazů a frází.
Pokud se nezaměřujete na tyto tematicky relevantní výrazy, musíte je buď přidat na stávající použitelné stránky, nebo vytvořit nový obsah, abyste zvýšili svou relevanci v sémantickém vyhledávání.
Tento koncept je o něco složitější než ostatní strategie, které probereme, ale může se rychle stát důležitou součástí tvorby komplexní obsahové strategie.
Pomocí TF-IDF jsme například zjistili, že vysoce hodnocený obsah na klíčové slovo "recepty na přípravu kávy" téměř vždy obsahuje konkrétní informace o různých směsích kávových zrn, technikách pražení a typech filtrů.
Použití nástroje pro analýzu konkurence k analýze SEO na webu vašich konkurentů vám poskytne skutečný zlatý důl nových informací, se kterými můžete pracovat.
Zjistíte, jak často publikují obsah, jaké typy obsahu publikují a na jaká klíčová slova se zaměřují.
Zvláštní pozornost věnujte:
Metadata
Strategie titulku (délka titulku, klíčová slova v titulku, správné značky titulku atd.)
Pokuste se také odhalit jejich strategie interních odkazů. Tyto informace použijte jako měřítko pro své úsilí v oblasti on-site SEO.
Zjistěte, co dělají dobře, abyste se z toho mohli poučit, a co jim chybí, abyste to mohli dělat lépe.
Při analýze obsahu budete chtít sledovat:
Tématický význam
Jaké typy obsahu nebo médií vytvářejí
Délka videa nebo počet slov
Hloubka zahrnutých detailů
Při procházení vašich webových stránek robotem Google hrají všechny tyto faktory významnou roli.
Jednou z nejdůležitějších částí analýzy konkurence je zjistit, odkud vaši soupeři získávají zpětné odkazy, a využít tyto informace k budování vysoce kvalitních odkazů pro vaše webové stránky.
Rozbor profilů odkazů vašich protivníků je skvělý způsob, jak najít nové příležitosti k odkazům.
K tomuto kroku budete opět potřebovat robustní nástroj pro SEO - ručně je prakticky nemožné jej provést.
Pokud nevíte, že se Google v poslední době velmi soustředí na zlepšování uživatelského prostředí, pak jste nedávali pozor.
Téměř všechny hlavní změny algoritmů, které jsme v posledních letech zaznamenali, byly zaměřeny na UX - lepší mobilní prostředí, rychlejší stránky a lepší výsledky vyhledávání.
Pokud jsou vaše webové stránky pomalejší než stránky konkurence, nereagují nebo je jejich navigace nepřehledná, pak je to něco, co rozhodně musíte napravit. Doporučuji:
Optimalizace mapy webu pro lepší procházení
Upřednostnění optimalizace rychlosti stránek, zejména u vysoce hodnotných vstupních stránek
Zajištění, aby každý prvek vašeho webu byl vytvořen s ohledem na záměr vyhledávání
Chcete-li zjistit, co dělají vaši konkurenti, podívejte se na jejich vstupní stránky:
Analyzujte hloubku jejich prokliků
Zjistěte, zda mají nějaké osiřelé stránky
Podívejte se na rozložení jejich PageRanku
Pokud analyzujete konkurenční weby a zjistíte, že se dobře umisťují, přestože mají zastaralé webové stránky nebo příšernou optimalizaci pro mobilní zařízení, je to pro vás hlavní příležitost, jak získat nějaké nemovitosti v SERP.
O přesné povaze způsobu, jakým se sociální média prolínají se SEO, se vedou vášnivé spory, ale jen málo odborníků na optimalizaci by nesouhlasilo s tím, že jde o důležitý prvek každé zdravé strategie SEO.
Je to samozřejmě proto, že dobrý nástroj pro naslouchání na sociálních sítích dělá mnohem víc, než že vás informuje o každém novém kočičím memu, který tweetuje váš konkurent.
Dobrý nástroj pro naslouchání na sociálních sítích vám umožní:
Zvýšit návštěvnost webových stránek sledováním zmínek bez odkazů na sociálních sítích a navázat kontakt s publikem - zejména když lidé používají nebo hledají právě váš produkt
Sledujte zmínky o značce mimo platformy sociálních médií a postupujte stejně (dobrý nástroj pro naslouchání sociálním sítím by měl umět monitorovat zpravodajské weby, blogy, fóra atd.)
Sledovat náladu uživatelů.
Mezi jednoduché výzkumy, které můžete provést, patří sledování:
Které platformy používají (nebo nepoužívají) vaši konkurenti
Jak často publikují nový obsah
Jak komunikují se svými sledujícími
Které typy obsahu se nejvíce líbí
Možná budete chtít sledovat i zmínky o konkurenci bez odkazů, uživatelské recenze a PR, abyste zjistili, co se jejich zákazníkům na jejich produktu nebo službě líbí - a co byste mohli udělat lépe.
Pokud jste pro optimalizaci svých webových stránek udělali vše, co bylo ve vašich silách, a přesto vás v SERPu porážejí, je možné, že vaši konkurenti vás jednoduše převyšují a ke generování konverzí a prodejů používají placené kampaně.
Doporučuji, abyste se nesnažili porovnávat výdaje jednotlivých konkurentů, ale může pro vás být cenné sledovat jejich kampaně Google Ads, propagovaný obsah, reklamní bannery, placené příspěvky a další, abyste mohli alespoň odhadnout, kolik ostatní lidé ve vašem oboru utrácejí za reklamu.
Nyní, když jste zvládli analýzu konkurence, nezbývá než v ní pokračovat.
Pokračujte v drobných vylepšeních, sledujte své konkurenty a monitorujte své pozice.
Nakonec by se vaše tvrdá práce měla vyplatit a vaše pozice se začne zlepšovat.