Jak ovlivnit svůj digitální dojem: Průvodce pro profesionály

Zjistěte, jak optimalizovat svůj LinkedIn profil a online přítomnost, abyste udělali silný první dojem.


Profilová fotografie na facebooku s lupou a pozitivními grafy

Možná právě v tuto chvíli někdo zadává do Googlu vaše jméno. Nemyslíte? Ale je to tak. Všichni jsme pravidelně googlováni. V závislosti na naší důležitosti a významu ve světě podnikání se o nás ostatní chtějí dozvědět. Nemůžeme ovlivnit, jak často se tak stane. Můžeme však ovlivnit, co se najde a jaký dojem to zanechá. Máme na to přímý a zásadní vliv.

Vyhledejte se na Googlu a zjistěte, co je o vás vidět!

Vše, co o vás lze najít na internetu, určuje vaši digitální identitu. A LinkedIn je v tomto ohledu důležitým faktorem. Dobře udržovaný profil na síti LinkedIn se totiž při vyhledávání na Googlu vždy zobrazuje na viditelném místě a vyhledávače na něj rády kliknou, aby se dozvěděly více. A to se děje dlouho předtím, než je s námi navázán "skutečný" vztah. A většinou o tom ani nevíme.

Kdo si vás vygoogluje:

  • potenciální zákazníci
  • odborníci, kteří se mohou ucházet o práci u vás nebo ve vaší společnosti
  • investoři
  • novináři

Rozhodně stojí za to zamyslet se nad tím, jak chcete být vnímáni v digitální podobě.

"Co je to nejdůležitější, co chci svému publiku sdělit?"

Máte na to jen několik vteřin. Ať už profil na LinkedInu nebo webová stránka: vaši digitální návštěvníci se během několika sekund rozhodnou, zda vás chtějí poznat. Stojí za to dostat se k jádru vašeho sdělení!

Jak se v několika slovech dostat k jádru věci?

Čím úspěšnější a všestrannější jste v "reálném" analogovém životě, tím více se o vás pravděpodobně dá říct. Je zde řada dovedností, zkušeností a témat, které se spojují.

Tak tomu obvykle bývá u silných osobností: existuje tolik příběhů, úspěchů a věcí, o kterých lze referovat, že zúžení/výběr vlastně není snadný. Přesto nikdo nebude věnovat několik minut studiu vašeho profilu na LinkedIn nebo sekce O vás na webových stránkách.

Je mi líto, ale je to tak. Alespoň při prvním skenování.

Je to srovnatelné s výtahem: máte přibližně 30 sekund na to, abyste svému protějšku sdělili svou myšlenku. Výhodou je, že víte, kdo je vaším protějškem, a můžete představit odpovídající verzi svého výtahového nápadu.

V digitálním světě nevíte, kdo přesně váš pitch čte, a přesto máte jen jednu šanci udělat první digitální dojem. A i když to může být prakticky "kdokoli", neměli byste ponechat náhodě, co se o vás dá najít online.

Důležité: Sami se můžete rozhodnout, za co chcete být uznáváni a zapamatováni. Nepropásněte tuto příležitost!

Silný profil na síti LinkedIn je základem a výchozím bodem pro všechny aktivity na síti LinkedIn a pro budování prvních [online] vztahů s lidmi, které ještě neznáte - ale kteří se o vás zajímají.

Krok 1: Začněte u sebe!

Lidé se zajímají o lidi. Nejlepším základem pro úspěšný networking je proto autentický a smysluplný profil na síti LinkedIn.

Vaše osobnost má tři rozměry:

  • VÝKON: schopnosti, dovednosti... Co nabízíte?

  • HALTUNG: Závazek, hodnoty... Co zastáváte?

  • VÝSTAVA: Styl, tonalita, chování... Jak na vás působí?

A tyto tři aspekty byste měli zprostředkovat i v digitálním světě. Protože stejně jako v reálném životě působíte na ostatní nejen svými zkušenostmi a dovednostmi, ale především svým osobním charismatem.

Krok 2: Vaše cíle a cílové osoby

Na internetu je to jako ve skutečnosti: Pokud nevíte, kam chcete jít, je jedno, kterou cestou se vydáte. Nejprve si tedy musíte definovat, čeho přesně chcete svým zviditelněním dosáhnout. To je nejdůležitější předběžná úvaha, protože bez cíle nezáleží na tom, co děláte nebo jakou zprávu posíláte prostřednictvím svého profilu na LinkedIn.

Vaše cílové osoby se odvíjejí od vašich individuálních cílů. Jinými slovy, lidé, které potřebujete přesvědčit o své myšlence, abyste dosáhli svých cílů.

Zaznamenejte cílové osoby pro každý cíl. Čím přesněji je dokážete zúžit, tím lépe můžete na LinkedIn komunikovat a tyto "cílové osoby" oslovit.

Krok 3: Pochopte své publikum

Nyní jste definovali, co o vás a vašich odborných znalostech potřebují lidé vědět. Dalším krokem je promyslet, jak a jakými (svými) tématy můžete získat jejich pozornost.

Zamyslete se nad tím, co přesně je zajímá (v souvislosti s vaší službou nebo nabídkou).

  • Jaké mají obavy?

  • Jakým výzvám čelíte?

  • Jaké úzké místo potřebují vyřešit?

  • Co je zajímá?

  • Nebo: Jaká mají přání nebo naděje?

Krok 4: Najděte “sweet spot”

Tzv. “sweet spot” označuje průsečík vaší nabídky a zájmu cílových osob. Čím lepší máte odpověď nebo řešení na naléhavé otázky či obavy, tím větší pozornost získáte. Tato relevance je předpokladem k tomu, aby si vás cílové osoby vůbec všimly a pozitivně si vás zapamatovaly.

Nyní porovnejte své nejdůležitější vlastnosti a charakteristiky z kroku 1 se zájmy a úzkými místy vašich cílových osob. To vám pomůže rozpoznat důležité překryvy.

Pozor: Věnujte pozornost bublině, ve které se nacházejí:

Co je normální? Co je běžné, co každý nabízí? Co vyniká?

Krok 5: Vynechání a stanovení priorit

Nyní přichází nejtěžší část: musíte se rozhodnout a upřednostnit jen několik bodů. I když jsou vaše schopnosti a vlastnosti velmi různorodé, musíte najít společnou nit, která vás definuje a nejlépe vystihuje.

Zredukujte na maximum!

A i když sledujete různé cíle: NEMŮŽETE se zavděčit všem Držte se sami sebe a svých témat. A hlídejte si své (nejdůležitější) cílové osoby.

  • S jakou zastřešující "věcí" chcete, aby si vás tito lidé spojovali?

  • Jaké klíčové informace musí vaše sdělení obsahovat?

  • Jaká je kvintesence?

  • Co spojuje všechny cíle?

  • Co je jejich společnou nití?

  • Co bychom si měli zapamatovat?

Dobrý profil nebo dobrou webovou stránku lze zachytit na první pohled. Mňam! Proto buďte struční a přesní.

Nezapomeňte: na svém profilu můžete vždy pracovat... Není vytesán do kamene. Berte to jako "návrh". Pak se vám bude formulovat mnohem snáze. To neznamená, že byste měli měnit své zaměření každý týden. Ale pomůže vám, když si uvědomíte, že ho budete měnit i nadále.


Mohlo by vás zajímat