Zlepšete svůj web: 7 způsobů, jak porozumět uživatelům

Od heatmap po průzkumy: Praktické metody pro měření a zlepšení uživatelské zkušenosti na vašem webu.


Ruka klikající na web s překrytou heatmapou.

Uživatelská zkušenost (UX) je zásadním prvkem návrhu a správy webových stránek a může mít větší vliv, než si myslíte.

Co se stane, když někdo poprvé vstoupí na vaše webové stránky? Načte se rychle? Poznají, že jsou na správném místě? Je snadné zjistit, co dělat dál?

UX se vztahuje k lidské zkušenosti s používáním vašich webových stránek. Možná si říkáte, jak měřit UX?

Proč je důležité měřit UX

Uživatelé webových stránek jsou potenciální zákazníci. Jejich schopnost orientovat se na vašich webových stránkách se stává jejich zkušeností a jejich dojmem z vaší společnosti.

Co myslíte, že se stane, když zákazník navštíví vaše webové stránky a nemůže najít odpověď na svou otázku? Co když nemůže přijít na to, jak se odhlásit z vašeho internetového obchodu?

Kdykoli má uživatel potíže s používáním vašich webových stránek, může se rozhodnout, že to nestojí za námahu. Na druhou stranu vytvoření bezproblémového prostředí pravděpodobně povede k úspěšným konverzím a opakovaným návštěvám.

Co podle vás povede k vyšším příjmům?

Teď už chápete, proč je důležité pochopit, jak uživatelé používají váš web, a opravit vše, co způsobuje jejich frustraci. Ale jak to změřit?

Měření UX pomocí těchto užitečných metrik

Omezte dohady sledováním a analýzou konkrétních metrik, abyste pochopili, co přesně se děje, když uživatelé přistanou na vašich stránkách (a proč je opouštějí.)

Existují dva hlavní typy metrik UX: objektivní a kvalitativní.

Objektivní metriky jsou prvky, k nimž jsou připojena přesná čísla, která lze sledovat a porovnávat, například čas na úkolu, úspěšnost nebo chyby uživatelů. Na druhou stranu subjektivní metriky vám mohou poskytnout informace o tom, jak se uživatel cítí při používání vašeho webu. Mohou zahrnovat snadnost používání nebo hodnocení spokojenosti.

Kvalitativní metriky měří kvalitu zákaznické zkušenosti na vašem webu a zahrnují doporučení, spokojenost a hodnocení. Behaviorální metriky vyjadřují v číslech, jak uživatelé během své návštěvy interagují s vaším webem.

Společnost Google vytvořila RámecHEART, který nabízí kombinaci objektivních a kvalitativních metrik pro zachycení úplného obrazu UX. Rámec slouží jako vodítko, které vám pomůže rozhodnout, jaké metriky by pro vás mohly být důležité. Měří spokojenost, zapojení, přijetí, udržení a úspěšnost úkolů.

Je důležité si uvědomit, že měření UX vám může říci, co uživatelé na vašich webových stránkách dělají, ale nemůže vám říci proč nebo vám umožnit přímo řešit problémy. Nebudete shromažďovat jména zákazníků, na které se můžete obrátit, jako byste řešili problém se zákaznickým servisem.

Místo toho se jedná o pohled na dění na webu na vysoké úrovni, který vám umožní vyzkoušet různé funkce nebo řešení a zjistit, zda jsou výsledky pozitivní prostřednictvím A/B testování.

Níže uvedený seznam zahrnuje různé typy způsobů, jak designéři UX mohou měřit UX při vytváření a aktualizaci webových stránek pro optimální uživatelskou zkušenost a spokojenost.

1. Interakce uživatele s formuláři

Formuláře na webových stránkách jsou běžným způsobem, jak vás mohou zákazníci kontaktovat, přihlásit se k odběru informací nebo speciálních nabídek a požádat o cenovou nabídku nebo specifikaci konkrétního produktu.

Zdá se, že jsou snadnou výhrou, protože údaje o zákaznících jsou cenné, ale mnoho uživatelů se brání formulářům, které vyžadují příliš mnoho informací nebo jejichž vyplňování je otravné.

Snadný způsob, jak zjistit, co si zákazníci myslí o formulářích na vašich webových stránkách, je použít nástroj jako Hotjar, který vám sdělí potřebné informace, například které z nich někteří uživatelé nevyplňují a která informační pole lidé odmítají vyplnit.

Funkce formulářů Hotjar vám také může poskytnout videozáznamy, které ukazují, jak uživatelé pracují s formuláři na vašich stránkách.

Ačkoli uživatelé mohou být anonymní, tyto informace mohou být rozhodující pro provedení změn ve vašich online formulářích. Uvidíte, kde zřejmě váhají a která pole vynechávají. Pokud uživatelé formulář nedokončí a neodešlou své údaje, přišli jste o všechna data, proto požadujte jen minimální množství informací, které potřebujete.

Nezapomeňte, aby se mobilní verze formuláře vyplňovala snadněji, protože lidé místo klávesnice používají dotykový displej.

2. Jak se uživatelé pohybují po vašich webových stránkách

Nebylo by skvělé vědět, co návštěvníci vašich webových stránek dělají a na co klikají, když navštíví vaše webové stránky?

Pokud chcete měřit UX, je to cenný poznatek. Heatmapy vám mohou ukázat, kde lidé na vašich webových stránkách klikají, a poskytnout vám tak přehled o tom, jak vám vaše rozvržení a design pomáhají nebo škodí. Crazy Egg je nástroj, který tuto službu nabízí.

Získejte z těchto informací pozitivní i negativní zpětnou vazbu. Možná si všimnete, že určité barvy rozvržení přitahují pozornost, zatímco jiné uživatelé ignorují. Umístění funkcí může mít vliv na zapojení, stejně jako výzva k akci.

Řekněme, že jste si všimli, že uživatelé na vašich webových stránkách klikají na určitá tlačítka, ale jiná ignorují. Můžete provést úpravy a přidat více funkcí, které se jim líbí, a upravit oblasti, které zřejmě ignorují.

Tento poznatek můžete využít i při navrhování nebo úpravách dalších stránek na webu a opakovat funkce, které se uživatelům líbí.

Sledování a měření toho, kam lidé klikají, vám pomůže získat přehled. Možnosti jako Confetti, jedna z funkcí Crazy Egg, vám mohou ukázat, odkud uživatelé klikali.

Přišli z jiné stránky na vašem webu? Přišli z reklamy na sociálních sítích zaměřené na kliknutí na stránku produktu? Tyto nástroje vám to pomohou zjistit.

3. Testování použitelnosti pro měření UX

K testování použitelnosti webových stránek nepotřebujete odborníka. V některých případech může být cennější získat zpětnou vazbu od lidí, kteří nejsou členy vašeho týmu. Oslovte několik důvěryhodných lidí (přátele, rodinu, několik zákazníků), aby otestovali použitelnost vašich webových stránek.

Požádejte je, aby se na webu pohybovali, vyplnili formuláře, případně dokončili nákup. Měli by se snažit udělat vše, co by se mohl pokusit udělat nový uživatel vašich webových stránek.

Co funguje? Co nefunguje? Které kroky nejsou schopni dokončit nebo je považují za časově náročné? To jsou všechno kritické oblasti, které je třeba prozkoumat a zjistit, co můžete udělat, abyste jim usnadnili práci.

V závislosti na tom, co chcete, aby uživatelé na vašem webu dělali, možná budete chtít získat zpětnou vazbu o tom, zda je pro ně web uživatelsky přívětivý a jak rychle mohou dokončit konkrétní úkoly.

Zeptejte se, zda se vyskytla nějaká místa, kde museli přestat postupovat stránkou, například formulář, který se neodeslal správně, nebo nákup, který neproběhl.

4. Sledování zobrazení stránky a času na stránce

Pokud jsou uživatelé ochotni strávit na vašich stránkách čas, je to slibné znamení, že se na vašich stránkách snadno orientuje. Je pravděpodobné, že se na webu cítí pohodlně, že se jim na něm líbí a že mohou navštívit více stránek.

Když začnete měřit UX, možná vás napadne, jak dlouho může trvat ideální sezení webové stránky. Odpověď závisí na vašich stránkách a na tom, co chcete, aby lidé při jejich návštěvě dělali.

Obvykle chcete, aby uživatelé byli na každé stránce dostatečně dlouho, aby získali potřebné informace a udělali další krok ke konverzi. Úspěšným postupem může být nalezení tlačítek výzvy k akci, která je přivedou na další stránku, nebo přihlášení k odběru e-mailového zpravodaje.

Velmi dlouhý čas na stránce však může znamenat problém. Sledujte i další ukazatele, jako jsou uživatelé, kteří se rozhodnou opustit váš web po dlouhém zobrazení určité stránky nebo odmítnou vyplnit formulář. Samotná stránka může být matoucí nebo neodpovídat vámi zvolené výzvě k akci.

5. Proveďte průzkum úspěšnosti zákazníků pro měření UX

Průzkum úspěšnosti zákazníků měří, jak jsou návštěvníci spokojeni s vaším webem. Je to skvělý začátek měření UX.

Ptejte se na spokojenost zákazníků, jejich ochotu doporučit váš produkt nebo službu ostatním a na to, zda během návštěvy vašeho webu dosáhli svých cílů. Našli to, co hledali?

Použijte nástroj, jako je Qualaroo, ke shromažďování odpovědí od zákazníků a poté tyto informace použijte ke změnám na svých webových stránkách. Vaším cílem bude vždy co nejplynulejší zážitek, takže odbourávání překážek se vyplatí věnovat čas a úsilí.

6. Opřete se o tým zákaznického servisu

Na koho se vaši zákazníci obracejí, když na vašich webových stránkách nemohou najít to, co potřebují? Váš tým zákaznického servisu.

Váš servisní tým je pravděpodobným zdrojem opakovaných dotazů a stížností na potíže s používáním webových stránek.

Některé z nich mohou být problémy, které můžete vyřešit, nebo informační mezery, které můžete doplnit. Vaši zákazníci mohou být také nespokojeni s aktualizacemi, které jste na webu provedli. Efektní nová funkce je cenná pouze tehdy, pokud ji uživatelé mohou úspěšně používat.

Hledejte běžné problémy a sledujte stížnosti zákazníků, pak tato data použijte k nalezení a odstranění problémů UX.

7. Sledování rychlosti načítání stránek pro měření UX

Pokud chcete, aby uživatelé zůstali a prohlédli si, co nabízíte, měly by se vaše webové stránky načítat rychle. Rychlost načítání stránek je klíčovým prvkem, který ovlivňuje pozice ve vyhledávačích a UX.

Podle Unbounce téměř 70 % spotřebitelů tvrdí, že rychlost načítání stránek ovlivňuje jejich touhu nakoupit u online prodejce. A více než 36 procent respondentů tvrdí, že pomalé načítání snižuje pravděpodobnost, že se příště na stránky elektronického obchodu vrátí. Tito ztracení uživatelé mohou mít za následek značné ztráty pro váš hospodářský výsledek.

Jaké faktory zpomalují rychlost načítání stránek? Na vině mohou být často velké soubory obrázků a videí. Zde je několik způsobů, jak prodloužit dobu načítání stránek.

PageSpeed Insights od Googlu je praktický nástroj pro kontrolu rychlosti načítání vašich webových stránek. Pomůže vám označit, které stránky vám způsobují problémy a které problémy způsobují zpoždění. S trochou snahy můžete v nástroji Google PageSpeed Insights získat 100 % bodů.

Pokud je rychlost načítání stránky příliš pomalá, zvažte revizi obrázků nebo kompresi video souborů. Můžete použít nástroje jako Optimizilla nebo TinyPNG, které fungují na všech platformách.

Závěr

Jakmile postavíte své první webové stránky, můžete si myslet, že jste udělali většinu práce. Ale udržování webových stránek, které fungují pro vaše uživatele, vyžaduje trvalé úsilí.

Užitečný web musí pomáhat růst spolu s vaším podnikáním, což znamená, že budete muset vždy měřit UX a zjišťovat, jak efektivně váš web plní svou funkci.

Záleží samozřejmě na designu, rozvržení, obrázcích a kopírování. Stejně důležitá je však i funkčnost. Pokud chcete, aby návštěvníci konvertovali, musíte najít a odstranit překážky konverze.

Vždy existují způsoby, jak zefektivnit neustálý úkol udržet UX na optimální úrovni. Digitální poradenství vám může pomoci měřit UX, a co je důležitější, shromážděná data a zpětnou vazbu skutečně využít.


Mohlo by vás zajímat