- autor Redakce
- 20. 05. 2025
Načítáme marketingová moudra
Před několika lety zněly "umělá inteligence", "automatizované nabízení v reálném čase" a "hlasové vyhledávání" jako futuristické pojmy.
Nástroje jako hlasoví asistenti nebo aplikace videa na vyžádání ještě nebyly běžné. Marketéři používali pro své online video kampaně technologie, jako je klasická SEO optimalizace se třemi až čtyřmi vzory a ruční sestavování reklamních podů, což pomáhalo najít správné publikum, ale nestačilo k jeho laserovému zacílení.
Nyní neomezený rozvoj sociálních sítí, globálních online služeb, nositelných zařízení, cenově dostupných a funkčních připojených zařízení a vývoj reklamních technologií vedl k širokému přijetí nových technologií mezi uživateli a v důsledku toho i v marketingových aktivitách.
Přečtěte si, jaká jsou nejslibnější řešení mezi reklamními trendy, jak je využít a jak si je osvojit.
OTT je zkratka pro technologii over-the-top, kterou lidé používají k přístupu k videoobsahu na svém zařízení pomocí internetového připojení. Tento zastřešující pojem zahrnuje BTV (připojenou televizi), streamování v autě, herní konzole a další připojené přístroje, které mají videopřehrávač.
Nyní, kdy jen v USA více než 40 milionů diváků přerušuje kabel, se platformy CTV, jako jsou Netflix, Hulu a Sling, stávají pro inzerenty hlavním zdrojem videoreklamy.
Inzerenti hledají technologiemi podporované způsoby, jak využít prudkého nárůstu CTV a přilákat publikum pomocí nevtíravých a poutavých formátů:
Videa s odměnou, která umožňují divákům získat odměnu (ceny, snížení ceny atd.) výměnou za zhlédnutí krátké nepřeskakovatelné videoreklamy.
Shoppovatelné reklamy s vloženými značkami uvnitř, takže po kliknutí na odkaz diváci přejdou přímo na webovou stránku produktu z reklamy
Splash ads, jako například celoobrazovková intersticiální reklama vyplňující obrazovku před načtením obsahu.
Dynamické vkládání reklamy (DAI), často označované jako vkládání reklamy na straně serveru (SSAI), je technologie, která umožňuje vkládat reklamu do živého vysílání, lineárního vysílání a obsahu videa na vyžádání (VOD) ještě předtím, než jej uživatel začne sledovat. Do playlistu jsou ve vybraných časech vkládány kousky reklamy, které se během reklamních přestávek přesouvají po síti do sledovacího zařízení.
Mezi hlavní výhody předsazení reklam do obsahu patří:
Lepší cílení. Reklamní specialisté mohou cílit pomocí více personalizovaných charakteristik: na zařízení, na obsah, na uživatele.
Bezproblémový divácký zážitek. Reklamy a videoobsah jsou spojeny do jediného streamu, což vede k lepšímu a plynulejšímu zážitku jako v televizi.
Dynamické přijetí. Přizpůsobení nebo změna reklam je snadná: řešení DAI cílí na uživatele podle toho, co sledují, a nabízí hyperrelevantní obsah přizpůsobený zájmům diváků.
Při programatické reklamě technologie založená na umělé inteligenci automaticky nakupuje reklamy v reálném čase a nahrazuje tak manuální reklamní kampaně založené na vyhledávání.
Na rozdíl od člověka digitální nástroje zohledňují kromě tradičních klíčových slov, místa a denní doby také tisíce parametrů. To umožňuje individualizovanější a cílenější kampaně, vyšší míru konverze a kýženou návratnost investic spolu s nižšími náklady na získání zákazníka (CAC).
Umělá inteligence využívá data z předchozích transakcí, údaje o chování, vzdělání atd. k:
zmapování cesty zákazníka a využití k relevantnějšímu a včasnějšímu vkládání vybraných reklam.
Poskytne ucelený 360stupňový obraz o preferencích a potřebách zákazníka.
Vytvoříideální osobu kupujícího
Výsledkem tohoto kumulovaného úsilí jsou reklamní kampaně založené na personalizovaných a přesných reklamních sděleních.
Header-bidding neboli pre-bid je nástroj reklamních technologií, který umožňuje vydavatelům nabízet inventář více reklamním burzám najednou ještě předtím, než se obrátí na jejich reklamní servery. To pomáhá inzerentům získat maximální výnos z inventáře vydavatele a slouží jako alternativa k metodě waterfall.
Hlavním problémem vodopádu je, že vydavatelé nabízejí svůj reklamní prostor zájemcům s nejvyšší nabídkou kaskádovitým způsobem. I když "nižší" síť souhlasí s tím, že zaplatí více, nedostane k tomu žádnou šanci; inventář je jí poslán pouze v případě, že nikdo z "vyšší" sítě nenabídne více, než je vydavatelova minimální cena. V důsledku toho inzerenti nezískají prémiový inventář a vydavatelé nedostanou svůj maximální příjem.
Při nabídce v záhlaví nabízejí všichni současně, aniž by byla upřednostněna jakákoli poptávková platforma (DSP). Značka vydavatele v záhlaví požaduje několik reklamních sítí. Ty podají své nabídky; vítězná nabídka je pak předána reklamnímu serveru vydavatele. Reklamní server vydavatele spojí uživatele, který kliknul na webovou stránku, se serverem inzerenta, který nabídl nejlepší cenu za reklamní inventář.
Siri, Alexa a další hlasoví asistenti jsou zlatým dolem, který je pro obchodníky stále z velké části odemčený. Mohou "poslat" reklamu nebo sdělení značky pouhou odpovědí na dotaz uživatele.
Hlasové vyhledávání se stává velmi populárním. V letech 2019 a 2020 používalo tento nástroj téměř 40 % uživatelů internetu v USA - třetina celkové populace - a očekává se, že tato čísla budou nadále růst.
V důsledku toho mají hlasové vyhledávání a konverzační umělá inteligence vážný dopad na SEO a přitahují více pozornosti k VSEO.
"Přijetí strategie hlasového vyhledávání není jen o udržení relevance - jde také o vytvoření jedinečné a optimalizované zákaznické zkušenosti, která podpoří vztahy a vybuduje loajalitu ke značce," uvádí Digital Marketing Institute.
Hlasové vyhledávání však není jen o budování značky. Jde především o efektivitu a lepší optimalizaci.
Hlasové dotazy mají svá specifika: Jsou delší než textová vyhledávání, používají delší klíčové fráze a obvykle se podobají celé otázce ("Jak koupit letenku z NY do LA" vs. "letenka NY-LA"). Také jako výsledek vyhledávání získá uživatel pouze nejvyšší výsledek. Rostoucí popularita VSEO znamená, že obchodníci jsou více motivováni k tomu, aby se ve vyhledávání umístili na prvním místě, než aby se spokojili s tím, že zákazníci najdou odkaz na jejich web někde jinde na první stránce výsledků vyhledávání.
Ve světle všech těchto faktorů bude konkurence v oblasti SEO a online propagace stále tvrdší.
* * *
Širší využívání technologií, přechod všech typů podniků na internet a automatizace rutinních procesů jsou směry, kterými se reklama ubírá.
Reklamní trendy jsou poháněny nejmodernějšími technologiemi, nástroji pro reklamní technologie, prudkým nárůstem online videa a algoritmy umělé inteligence. Pokud chtějí být inzerenti v nadcházejícím desetiletí konkurenceschopní, musí si osvojit správnou kombinaci technologií a pečlivě plánovat investice do nových reklamních formátů.